Vraag 18

Vraag 18

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:08 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: de Kruif | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:41 uur (Bewerkt op: 18-05-2022 08:44)

Mag 18 ook met een evenwichtsbeschouwing?
Er is meer dan 90 % als zuurrestion dus meer zuurrest-ionen in evenwicht, dus evenwicht schuift naar links dus minder Hdus lagere pH?

 

(met dank aan Inge, hier moet natuurlijk hogere pH staan, overeenkomstig het antwoord)

Door: Wilke | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 13:54 uur

Wat mij betreft een chique antwoord.

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 14:53 uur

Euh, maar dan wel zo: meer zuurrestion dus reactie is naar rechts geschoven, de H+ die is ontstaan moet weggenomen worden (want anders verandert K en dat kan alleen als de temperatuur verandert!) dus dat kan alleen als de pH hoger is.

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 22:39 uur

@de Kruijf: minder H+ leidt juist tot een hogere pH!

Door: de Kruif | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 08:42 uur (Bewerkt op: 18-05-2022 08:45)

Bedankt Inge, dat moest er ook staan, ik begrijp daardoor nu ook de reactie van Molenkamp beter..

Door: Quinten Knijnenburg | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 09:11 uur (Bewerkt op: 18-05-2022 09:11)

Hoe interpreteren we de 2e bol? Als een leerling foutief op een hogere H3O+ conc. uitkomt, en daarop concludeert dat de pH dus hoger is??? Dat lijkt me toch een consequente conclusie. Maar die interpretatie van consequentie conclusie wil nog wel eens varieren...

 

@ de Kruif: Overigens vind ik een juiste evenwichtsbeschouwing zonder de Kz te gebruiken een prima benadering...

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 09:53 uur

Ik had hem zelf ook vanuit evenwicht gedaan...maar is dat niet gewoon het eerste voorbeeld? Wat ik trouwens een vaag voorbeeld vind, omdat die een beetje te kort en bondig is voor mij. Want geen reden gegeven  waarom het hydroxonium lager zou moeten zijn, enkel dat die lager moet zijn....Dit zou in mijn ogen geen twee punten op moeten leveren.

 

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 10:06 uur

Uitgaande van een titratiecurve (vanuit een zuur, getitreerd met een base, ik heb het 'bufferpunt' meermaals uitgelegd in de klas):

Als meer dan 90% is omgezet tot zuurrestion, is de omgeving dus basischer geworden (minder zuur, dus hebben meer zuurmoleculen hun H+ afgestaan, je zit dichter bij het equivalentiepunt, zo'n soort redenatie).

Dus is de pH omhoog gegaan. Dat vind ik ook volstrekt legitiem. Ook dat is een variant op de evenwichtsbeschouwing, maar zonder de Kz te gebruiken.

Dat is toch gewoon chemisch correct?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 10:53 uur

Maar, is hier de redenatie niet vanuit de stof bekeken in plaats van buitenaf de pH te veranderen? Ikzelf zie niet direct hoe jouw uitleg in elkaar steekt, maar misschien een ander wel.

 

Ik had ook nog een aardige vanuit de opgave volgens mij correct, willen jullie eens meekijken: "Het receptoreiwit bind het zuurrestion, dus evenwicht verschuift naar rechts dus meer hydroxonium dus pH lager".

Volgens mij is dit door de vraagstelling helemaal correct.

 

 

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 08:27 uur

Nee, dat klopt niet want er is nog niks gebonden aan het eiwit: de pH vd vloeistof rondom de receptor is zodanig dat meer dan 90%... etc.

We werken in een lichaam, met vloeistoffen die dus van alles bevatten (buffers!) dus de pH wordt niet bepaald door onze stof maar door de omgeving. Medicijnen dien je toe in kleine hoeveelheden, dus iets anders zorgt dat onze stof zich aanpast. Als je dus H+ weghaalt verschuift het naar rechts dus meer gewenste stof.