Vraag 27

Vraag 27

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:02 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Pruim | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 11:04 uur

zie beeldmateriaal Exploding wire op Exploding Wire - Ivo Schoofs en/of Exploding Wire (tue.nl)  en Bliksem van 100 m lang op festival GLOW | De Ingenieur

 

Door: Pruim | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 11:12 uur

Leerling zegt (op grond van figuur 2) : ''Als de druppels zover zouden komen (tot waar de mensen staan, zie de foto) dan zouden ze de hekken verder weg hebben gestaan.'' 

Tja, leerling heeft wel gelijk maar krijgt geen puntje, toch? Maar deze slimme autistische leerling denkt ws : bij TUE gaat men natuurlijk geen experimenten uitvoeren die gevaarlijk zijn voor het publiek... Hij geeft dus wel antwoord op de vraagstelling, maar gebruikt geen echt fysische verklaring.

Er had moeten staan: Toon aan MET EEN BEREKENING .....

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:14 uur

Eens, niks voor te geven.
Bovendien ook wel een beetje gevaarlijke redenering. Misschien heeft de TUE wel een rekenfout gemaakt en staan de hekken te dichtbij....

Door: Erik van Beek | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 10:08 uur (Bewerkt op: 21-05-2022 10:22)

Ik kon helaas niet bij de regiobespreking zijn en vroeg mij af of er nog gesproken is over de uitspraak hieronder mbt het wel/niet verkrijgen van de 1e deelscore:

De beweging van de deeltejs neemt toe. (niet benoemen snelheid)

Door: Jante Salverda | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 20:09 uur

Bij onze kringbespreking vonden de collega's 'de deeltjes gaan meer bewegen als de temperatuur toeneemt' voldoende voor bol 1. Niet bindend uiteraard maar ik heb het nu wel zo nagekeken, ik merk wel of de 2e corrector het ook zo ziet. De formulering 'de beweging neemt toe' lijkt me net zoiets dus ik zou het goed rekenen.

Door: Erik van Beek | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 22:02 uur

Helder. Ik had het zelf ook al goed gekeurd. Hooen dat de 2e corrector bij jullie zat ;) 

Door: Ruud Glas | Datum: Zondag 22 mei 2022, 21:25 uur

Heb een leerling die de schaal bepaalt aan de hand van de draad. Vervolgens een berekening maakt hoe ver de hekken staan. Vervolgens de tijd die de druppels nodig heeft om die afstand af te leggen. Die tijd is langer dan tijd om te verdampen. Dus halen het publiek niet. Maar hierbij niet de formule s=v.t (of t=s/v) maar 1 punt geven?

Door: Jacco Dankers | Datum: Zondag 22 mei 2022, 22:08 uur

Bij de berekening van de tijd die de druppels nodig hebben heeft de leerling misschien t = s/v niet genoteerd, maar toch wel gebruikt? Hoe komt hij/zij anders aan die tijd? 
Dan kan het volgens mij 2 punten opleveren.