Vraag 18

Vraag 18

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 21:59 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 16:10 uur

Opvallend veel leerlingen die bij komt los van de katapult voor c kozen..

Door: Marc Prickaerts | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 18:27 uur

Ik twijfelde zelf ook tussen b en c, omdat er nergens iets staat wat de maximale hoogte is die de persoon bereikt zie ik niet in waarom het niet ook c zou kunnen zijn. Ik begrijp dat ze het verschil hebben gekozen op 1/3 en 1/2 van de maximale hoogte en dat de genoemde 34m dus de hoogte is die je als het ware moet invullen. Vorm van de grafiek blijft ook nagenoeg hetzelfde, een kleine knik (wegvallen spankracht, grotere invloed weerstandkracht) was netter geweest. Iemand een toelichting waarom het duidelijk b zou moeten zijn ipv c?

Door: Jaap Venema | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 20:37 uur

Reden 1: figuur gaat daar over van dalparabool naar bergparabool.  Toenemend stijgend naar afnemend stijgend.

Reden 2: In verdere tekst staat: loskomen op 1,05 s en top op 5,0 s, ik zag op basis hiervan (?) aanpassingen bij de antwoorden van de leerlingen.

Door: Marc Prickaerts | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 13:50 uur

Helemaal correct, al dan niet erg duidelijk weergegeven in mijn mening in de opgave. Met de figuur op de volgende pagina en de tijden is het inderdaad erg duidelijk dat het b ipv c moet zijn. Jammer dat de figuur niet voor de opgave 18 gezet is.

Door: Dijksterhuis | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 09:54 uur

Het kan c niet zijn, want dan zou McD vertragen voordat hij de katapult verlaat. Dit kan beredeneerd worden zonder verdere waarden of verhoudingen. 

Door: van Garderen | Datum: Zondag 22 mei 2022, 11:41 uur

Dus de normaalkracht van die schuit kan volgens jou op het einde niet kleiner worden dan zwaartekracht en weerstandskracht samen.

In het model misschien niet. In werkelijkheid toch wel anders