Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 21:59 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Vorselman | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 16:57 uur (Bewerkt op: 17-05-2022 17:44)

Ik heb hier een leerling die als antwoord geeft: "vervliegen omdat het veranderd in gasvorm" (Inclusief de taalfout, maar daar hoeven we gelukkig niet op te beoordelen)

Ik ben geneigd hier 0 punten voor te geven, vervliegen is niet hetzelfde als verdampen. Al zie ik wel weer in een woordenboek staan dat vervliegen het overgaan naar een damp is. En een damp is niet hetzelfde als een gas. Vreemd eigenlijk dat die overgang dan toch verdampen heet... Nu is een woordenboek niet leidend, maar de natuurkundige inhoud.

Wat vinden jullie?

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 21:37 uur

Het eerste punt niet, want er wordt niks gedaan met smeltpunt en vloeistoffase.
Of je dan überhaupt het tweede punt nog kunt geven, vind ik meer de vraag, zeker gezien de opmerking die er bij staat. 

Als de leerling had geantwoord "in het begin is de stof vloeibaar (eerste scorepunt), daarna gasvorming dus het vervliegt" dan zou ik voor 2 punten gaan. Als de tweede corrector het er niet mee eens is, hoor je het vanzelf....

Door: Kortstra | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 22:48 uur

Volgens mij komt vervliegen uit de scheikunde waar het wordt gebruikt om sublimatie mee aan te geven. Dus in dit geval denkt de leerling dat het Tin vanuit de vaste toetsand meteen naar de gasvormige toetsand toe gaat. 2de bolletje is te proberen, 1ste bolletje zeker niet.

Door: Vorselman | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 13:22 uur

Dankjulliewel. Het eerste punt sowieso niet, dat is helder. Het ging mij inderdaad om het tweede punt. Later kwam ik ook nog vervluchtigen tegen...

Door: Erik van Beek | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 14:33 uur (Bewerkt op: 19-05-2022 15:06)

...

Door: van Garderen | Datum: Zondag 22 mei 2022, 11:30 uur

Maar is het niet zo dat leerlingen gewoon de vakbegrippen moeten leren en gebruiken? Zie syllabus:

Specificatie De kandidaat kan: 1. het moleculaire model van materie gebruiken bij het verklaren van fasen en faseovergangen, 

vakbegrippen: gas, vloeistof, vaste stof, smelten, stollen, verdampen, condenseren, sublimeren;

Door: Jacco Dankers | Datum: Zondag 22 mei 2022, 15:39 uur (Bewerkt op: 22-05-2022 15:40)

Mee eens, maar 'vervluchtigen' is in ieder geval een synoniem en wordt ook binnen natuurkunde als vakterm wel gebruikt (maar het staat niet in de syllabus). Dat zou ik dan ook als alternatief goed antwoord zien voor het tweede bolletje (algemene regel 3.3), mits consequent met een eerdere opmerking over een overgang van vast naar gas. 
'vervliegen' als vakterm ken ik niet.