Vraag 09

Antwoord:

Door: van Garderen | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:43 uur

In het landelijk verslag wordt wel verwezen naar de septembermededelingen. Op examenblad staat een artikel met deze problematiek volledig uitgelegd aan de hand van voorbeelden.

Door: Dijksterhuis | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 09:30 uur (Bewerkt op: 20-05-2022 09:31)

@Ellen. Eens. Er gaat veel fout hier, maar daar voorziet het beoordelingsmodel niet in. 

Door: Ruud Glas | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 13:57 uur

Wat zouden jullie doen als de getallen achter het symbool staan. Voor de rest kloppend, alleen bij elk deeltje de getallen erachter. Staat niet als voorbeeld in de septembermededeling.

Dus Pu 238 94 ipv 238 94 Pu

Door: Huub Franzel | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 16:07 uur

Ik heb dit goed gerekend, met een vraagteken erachter voor de 2e corrector want ik zag ook nergens dat ik dit fout moest rekenen.

Door: van Garderen | Datum: Zondag 22 mei 2022, 11:25 uur

nogmaals lees het artikel of  achterin de syllabus.

Kort geformuleerd een fout in de notatie kost het eerste bolletje waar het van toepassing is (dus beta deeltje rechts van de pijn betekent ook er moet een pijl staan en het beta deeltje moet volgens de gangbare notaties genoteerd zijn) Daarna mag die fout niet nogmaals aangerekend worden. Dus als alle massa getallen onder staan kun je wel controleren of het aantal nucleonen klopt en dat bolletje geven. 
Lastiger als ze dat gedaan hebben maar de 0 van het electron toch boven geschreven. Dan heb ik de nucleonen bol niet toegekend.