Vraag 07

Vraag 07

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 21:57 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jaap Venema | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 11:45 uur (Bewerkt op: 17-05-2022 11:46)

Deze vraag is voor te veel van mijn leerlingen een struikelblok. Ze kiezen de verkeerde route: v_baan  = 2 pi() r / T en komen daar niet verder mee natuurlijk. De theorie is stevig in de les aan de orde geweest, inclusief de afleiding naar Kepler. Maar dat zie ik helaas weinig terug. Ik zal dit onderdeel meer ruimte moeten geven volgend jaar....

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:01 uur

Hoe ga je hier dan mee om?

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:05 uur

Bij mijn wat kleine steekproef (n=4) zie ik hetzelfde. Ik vind het ook wel een onderwerp dat qua abstractie en wiskundige vaardigheid veel van een HAVO-leerling vergt. Dat is niet erg, ook niet als het terugkomt in het examen. Het is wel een goede indicatie of een leerling geschikt is om door te stromen naar VWO of niet. 

Overigens zou ik het op prijs gesteld hebben als er ook een oplossing met Kepler in het CV zou hebben gestaan (niet dat mijn leerlingen Kepler gebruikt hebben, maar het had gekund). Als je Kepler gebruikt, vervang je een stukje inzicht door rekenwerk.

In dat geval zou ik zeggen:
gebruik Kepler met juiste waarden  voor G en M: 1 punt
berekenen T in seconden: 1 punt
Gebruik v = 2πr/T: 1 punt 
Completeren + conclusie: 1 punt 

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:08 uur

@ Ellen:
Zie mijn uitwerking hierboven:
Je zou kunnen zeggen: Als je het goed doet, levert Kepler een T op. De leerling heeft die T op een andere (foute) manier berekend, dus de eerste twee punten vervallen.
Vervolgens gebruikt de leerling v = 2πr/T. Dat is het derde punt.
Het vierde punt vervalt omdat het eerste antwoordelement foutief is. 

Je zou er dus misschien nog een puntje uit kunnen slepen. 

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:12 uur

Ik ga het proberen dat puntje met verwijzing naar hier voor mijn tweede corrector.

Door: Jaap Venema | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:15 uur

@Ellen. Leuke poging van de leerling, maar ik zie geen punten om te kunnen geven, ook geen deel van een route naar een goed antwoord.

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:20 uur

voor een havist een zeer pittige opgave.

Meestal krijgen ze bij dit soort vragen een hint zoals: " stel hiervoor de gravitatiekracht gelijk aan de middelpuntzoekende kracht". 

Ik zie wel duidelijk dat mijn betere leerlingen (met VWO ambities) hier goed op scoren (en de anderen 0 punten)

Door: Hermans | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 13:16 uur (Bewerkt op: 17-05-2022 13:23)

Mijn leerlingen werken vaak via de derde wet van Keppler.

Ik had graag een puntenverdeling voor deze methode gezien.

Als ik dit naast de methode uit het CV leg kom ik uit op het volgende:

- 3e wet v. Keppler gebruiken impliceert het eerste bolletje (en het 3e?) (1 punt)

- M en G opzoeken levert dan ook het 2e op (want formule zit al in 3e wet v Keppler)

- v = 2PI*r/T (een punt)

- completeren het 4e

Door: Hermans | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 13:19 uur

Wat moet ik met een leerling die i.p.v. de massa van Pluto, de massa van NH invult in de 3e wet v Keppler?

Vervolgens ziet deze leerling dat de uitkomst niet is wat ze moet zijn. Ze vult de gegevens nog wel in maar het antwoord komt niet meer op papier.

2ptn?

Door: Hutjens | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 13:29 uur

Veel leerlingen van mij noteren direct v = wortel (G * M/r) en rekenen hier verder mee. Ze gebruiken dan eigenlijk niet de formule voor Fmpz (wel indirect), maar aangezien de uitwerking verder oké is, geef ik wel 4p. Akkoord?