Vraag 05

Vraag 05

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 21:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Paul van der Vegt | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 19:18 uur

Tweede punt; 'een uit de formule van een massa-veersysteem  volgende consequente conclusie over de massa'

Volgens mij hoeft de formule niet vermeld te worden voor de tweede punt. Zie ik dat goed?

Door: Kortstra | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 22:34 uur

Als ik de vraagstelling lees dan wordt er in het 2de bolletje lijkt me wel bedoelt dat de formule ook moet worden gebruikt en dus getoond.

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 21:27 uur

Kan het dan niet in woorden omschreven worden? ("volgens de formule voor een massa-veersysteem neemt T bij grotere massa toe en dus ...", of "volgens de formule voor een massa-veersysteem is T evenredig met wortel(m), dus ...") 

Door: van Garderen | Datum: Zondag 22 mei 2022, 11:20 uur

zie ook landelijk verslag en kringbespreking

Ja die moet genoemd worden

Door: Jacco Dankers | Datum: Zondag 22 mei 2022, 13:41 uur

Tja, het landelijk verslag en de kringbespreking geven hierover juist géén uitsluitsel. De opdracht "met behulp van de formule" wordt nog eens herhaald in het verslag, maar het discussiepunt is nu juist of uit een woordelijke beschrijving ook kan worden geconcludeerd de formule in de redenering is gebruikt en dat dit dus ook valt onder "met behulp van de formule". De consensus lijkt hier te zijn dat de formule letterlijk genoteerd moet zijn (wat ik niet onredelijk vind), maar dat is niet zonder meer duidelijk. Bij "gebruik van de formule" bij een berekening hoeft de formule immers ook niet per se letterlijk genoteerd te zijn (hoewel wij onze leerlingen natuurlijk wel adviseren om dat altijd te doen).