Vraag 04

Vraag 04

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 21:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 11:16 uur

als een leerling kiest voor precies bij de eerste zin. en voor hoger dan bij de tweede zin. is dit dan 1 punt of geen punt.Heb nu geen punt gegeven

 

 

Door: Arjan van Leeuwen | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 11:31 uur

tjsa, ik heb m ook, maar er staat consequent met de eerste he.... 
Dit examen heb je er baat bij als je geen stroboscoop in de klas hebt gehad afgelopen jaar 

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 11:59 uur

"precies" is wat bij betreft fout, want als de frequenties gelijk zijn, zie je de trilling steeds op hetzelfde punt maar weet je niet of er ondertussen 1, 2 of n trillingen zijn gepasseerd. 

Het tweede punt lijkt me niet ter discussie staan: meer = groter, minder = lager, precies = gelijk. 

Door: Gerhard van Hunnik | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 20:30 uur (Bewerkt op: 17-05-2022 20:32)

:-)

Door: van Soest | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 11:57 uur (Bewerkt op: 20-05-2022 12:00)

Als er precies één foto per trilling wordt gemaakt, dan kunnen er tussen twee foto's toch geen twee of drie trillingen gepasseerd zijn?
Als de trilling dan steeds in een uiterste stand is, moeten de frequentie van de foto en van de trilling aan elkaar gelijk zijn. Daarmee is "precies één foto per trilling" toch goed? Of zie ik iets over het hoofd?

Precies één foto per trilling levert volgens mij betere informatie op dan een net iets hogere beeldfrequentie.

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 21:23 uur

Je kunt dan aan de foto niet zien of er inderdaad precies één foto per trilling is gemaakt of één foto per twee trillingen (of meer). 

(maar volgens mij kun je een soortgelijk argument ook loslaten op het 'goede' antwoord) 

Door: van Soest | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 18:42 uur (Bewerkt op: 21-05-2022 18:43)

Er staat op de uitwerkbijlage toch "precies één foto per trilling nodig.". Dat betekent volgens mij dat het geen twee trillingen kunnen hebben plaatsgevonden, maar slechts precies één.

Door: van Garderen | Datum: Zondag 22 mei 2022, 11:19 uur

In ieder geval beter dan een iets grotere frequentie. Stomme vraag, slecht antwoord.
Deze discussie hebben wij landelijk gevoerd en namens de NVON verzocht aan het CtvE om hier iets mee te doen.

Zij waren het niet met ons eens.

Helaas is het CV heel duidelijk, je mag er dus maar 1 punt voor geven (consequent de tweede)

Door: de Kruif | Datum: Maandag 23 mei 2022, 11:49 uur (Bewerkt op: 23-05-2022 11:54)

Het lijkt erop dat het cvte uitgaat van camera's waarbij je op voorhand de framerate moet kiezen, zoals bijvoorbeeld op je telefoon oid. Maar dit staat nergens gegeven. Hier moet het gezien de frequentie gaan om een high-speed camera. Daarvan zijn er modellen waarbij je de framerate zelfs tijdens de opname nog kunt bijstellen, zie link hieronder en dan vanaf 3:50 ongeveer.

Met zo'n camera maakt het volgens mij niet uit of de framerate lager, hoger of gelijk is. Bij een instelling waarbij je vermoed dat de framerate gelijk is kun je nog de framerate halveren en verdubbelen om er zeker van te zijn. Framerate hoger zijn we het allemaal al over eens. Bij een framerate iets lager (er staat immers niet hoeveel lager) zie je op het oog volgens mij hetzelfde beeld als bij een framerate die iets hoger ligt. Aan de hand van die beelden kun je ook weer herleiden wat de daadwerkelijke frequentie van het object geweest moet zijn. Als je in deze situatie zou filmen met een framerate van 350Hz of met 500 Hz kun je volgens mij in beide gevallen de frequentie herleiden. Je weet immers al in welke range je moet zoeken, anders weet je ook niet of je een hogere framerate hebt.

Naar mijn mening kunnen we daarom op grond van 3.3 voor het antwoord alle drie de antwoorden goed rekenen, de tweede moet natuurlijk nog steeds consequent zijn.

Hartelijke groet van Martin van Gemeren

http://youtu.be/2PT7BzXNgXQ