Vraag 03

Vraag 03

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 21:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bart Vullings | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 14:34 uur

Wat te doen met het laatste punt wanneer de berekende frequentie (door misrekening van ms naar s) buiten het gebied valt dat staat aangegeven in de Binas? 

Voorbeeld: Mijn leerling rekent uit, 3,5 Hz. En geeft daarmee het antwoord C1, want deze ligt daar het dichtste bij. Is dat een consequente keuze? Een andere mogelijkheid in de Binas was er immers niet.

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 14:43 uur

Ik vind dat je dan het laatste punt ook kwijt bent.
Als je buiten de range van BINAS uitkomt, moet er toch een lampje gaan branden dat er iets fout is. Desnoods zuig je een frequentie uit je duim en zeg je erbij welke noot daarbij hoort. 

Door: Verhoeven | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 15:15 uur

Ik heb ook een vergelijkbare situatie aan de onderkant én aan de bovenkant (toon C4) van de marges van Binas. Aangezien de leerling de tabel gebruikt en het dichtsbijzijnde kiest, versta ik dat onder consequent handelen. Het dan maar oplepelen van een frequentie, want dan kun je de laatste opdracht makkelijk maken, lijkt me niet de bedoeling. Een leerling kan dan altijd op een antwoord komen en vervolgens een 'stel'-antwoord er extra bijgeven geven voor een makkelijkere conclusie.

Door: Jaap Venema | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 15:17 uur

@ Bart,

Zo heb ik ook beoordeeld bij leerlingen die te hoog en te laag uitkomen. de vaardigheid om een frequentie te koppelen aan een toon via de tabel in Binas laten zie hiermee zien. Bovendien staat er "het best overeenkomt". Ik kan me voorstellen dat de leerling zelf ook wel snapt dat het niet goed ging, maar wel dit laatste onderdeel zo probeert zo goed mogelijk te beantwoorden. Een frequentie verzinnen en dan de toon zoeken bedenkt natuurlijk geen enkele leerling.

Door: Huub Franzel | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 21:56 uur

Mij is nu niet duidelijk of er van meerdere trillingen de tijd moet zijn bepaald of dat dit ook van 1 trilling bepaald mag zijn. Het 1e bolletje is vaag.

Een leerling schrijft direct op T=2,8 ms. Hoe zij dat heeft bepaald is onduidelijk maar zonder inzicht zou zij toch niet op dit (tussen)antwoord gekomen zijn? Daarna gebruikt ze de formule f=1/T en gaat alles prima. Ik geef 3 punten.

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 22:51 uur

Ik heb leerlingen die bij het tweede deel van de vraag antwoorden met MIDI 65 of met de toon van 349,23 Hz.
Omdat boven de vraag "muzieknoot" wordt uitgelegd, geef ik het laatste scorepunt niet.

Door: Dijksterhuis | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 23:16 uur

@Huub, er staat toch echt duidelijk dat de leerling inzicht moet tonen dat je de tijd door het aantal trillingen moet delen. Die 2,8 ms kan de leerling ook hebben afgelezen van 1T. Dat is nadrukkelijk niet de bedoeling.

Door: van Garderen | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:41 uur

Als een leerling met 1 trilling binnen de marge blijft is het antwoord goed.

Zie landelijk NVON verslag

regel 3.3 een fysisch correct antwoord binnen de marge moet goedgekeurd worden

Door: Jeffrey Hartjes | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 20:15 uur

Bij mij leest en leerling voor 3T=8,6E-3s, maar vergeet dit vervolgens te delen door drie. Past wel 1/T toe, maar met de verkeerde tijd dus. Mag het completeer bolletje nog gegeven worden? 

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 21:21 uur

@Jeffrey 

De leerling maakt 1 foutje, dat geen significante versimpeling oplevert. Je kunt nog discussiëren over de vraag of dat wat is opgeschreven al voldoende is voor het gevraagde inzicht van bol 1 (en dan gaat het dus bij het completeren fout) of dat het inzicht niet getoond is (maar dan gaat het completeren wel weer goed). Van de eerste twee bolletjes kun je er volgens mij dus wel één geven.