Welke N-term verwacht je?

Welke N-term verwacht je?

Door: Homme de Jong | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 22:02 uur

Sinds een jaar of vier geven wij de kanidaten op grond van de voorlopige scores een prognose. Aan de hand van die prognose adviseren wij de kandidaten, die eer zorgelijk voor staan, om alvast te studeren voor één of twee zwakkere vakken. Hierdoor hebben ze ruim een week extra de tijd om zich voor te bereiden op de herkansing(en).

Mijn collega's noteren in een spreadsheet de door hen verwachtte N-term op het examen en de scores van de kandidaten.

Als ik dit examen bekijjk dan verwacht ik niet een bijster hoge N-term, 0,7 wellicht? Wat verwachten jullie?

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Zondag 22 mei 2022, 00:15 uur

gemiddelde score van mijn groep is 50, mediaan 47. 

Normaal door de jaren heen zitten mijn leerlingen significant boven het landelijk gemiddelde, ik noem dat het plattelands-regioschool effect, en dit was geen zwak clubje.

Een N-term beneden de 1 zou me dan ook verbazen.   

Door: Pluim | Datum: Zondag 22 mei 2022, 14:22 uur (Bewerkt op: 22-05-2022 14:23)

Mijn verwachting is N-term tussen 1,3 en 1,6. Dat lijkt hoog, maar leerlingen met normale motivatie en overgang hebben normaal en goede scores gehaald. Ook zijn er veel leerlingen bij ons op school vorig jaar met twijfel overgegaan die moeite hebben met leerstof en door Corona ook lage motivatie hebben. Er zijn bij mij ook scores tussen 27 en 35 gevallen, dit zijn natuurlijk leerlingen die de stof onvoldoende beheersen en onvoldoende cijfer op CE is ook logisch, maar mogelijk wordt deze groep met een N-term van 1,5 een beetje in bescherming genomen.