Vraag 18

Vraag 18

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 25 april 2022, 22:58 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jeroen Nijland | Datum: Maandag 23 mei 2022, 18:46 uur

Bij deze vraag heb ik veel leerlingen die de volgende formule noteren.

Se= Vb * t + 0.5  * a * tt

Per definitie ben ik hier voorstander van wanneer ze tot een goed antwoord komen en wanneer dit gebeurt ken ik de volle drie punten toe. Echter wat te doen wanneer ze niet tot het goede antwoord komen? Verliezen ze dan direct twee punten?

Door: van de Velde | Datum: Maandag 23 mei 2022, 22:23 uur (Bewerkt op: 23-05-2022 22:24)

Hangt er helemaal van af waarom ze tot een verkeerd antwoord komen, m.a.w. welke fout(en) gemaakt worden . Een versnelling is bij vr 18 (nog) niet gegeven, dus die gaan ze dan eerst nog even moeten berekenen. 

Door: Harry Prins | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 15:47 uur

Ik ben het met Jeroen eens; als deze formule wordt gebruikt en de berekening correct is, 3p.

Ook als a niet bij 18 apart is berekend, aangezien dit vraag 19 is.

Door: Pluim | Datum: Dinsdag 31 mei 2022, 18:50 uur (Bewerkt op: 31-05-2022 18:57)

Ik durf dit bijna niet te vragen, maar kom dit tegen:

s=30/4,2=7,14 m

Bij eerste correctie heb ik bij mijn leerlingen 0 pnt gegeven, maar nu bij tweede correctie zie ik dat er 1 pnt gegeven wordt voor rest berekening. 

Ben ik te streng geweest voor mijn leerlingen?

Dan is dus elke berekening met 30 en 4,2 met juiste eenheid ook 1 pnt: bv. leerling noteert alleen 30 + 4,2 = 34,2 m

Hoe zien jullie dit?? Ik stop even met mijn tweede correctie en wacht jullie antwoord af.

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 31 mei 2022, 19:47 uur (Bewerkt op: 31-05-2022 19:51)

als er ook nog de gegevens ergens netjes boven staan:

v= 30 m/s

t= 4,2 s 

zodat we kunnen zien dat hij de betekenis van de grootheden in de formule kent, formulepunt ok, verbouwing fout en dus rest van berekening fout

en zo niet: zero points. 

 

Overigens nogmaals een pleidooi tegen de rekkelijken onder ons die dat formulepunt zo ingewikkeld houden: laten we eens stomweg gaan eisen dat de kandidaat zijn volledige formule noteert en invult. Ik denk (hoop) dat veruit de meesten van ons dat op SE toetsen ook wel doen. En dan kunnen we nog afspreken of we een verkeerd verbouwde formule willen zien onder "rest van de berekening juist" of onder "gebruik van de formule" .

Ondanks die een paar jaar geleden uitgebreide defintie van dt formulepunt blijft dit (imo onnodig en een beetje een blamage voor een exact vak) tot discussies leiden. En ter verhoging van de feestvreugde is er stiekem ergens vorig jaar ook nog het "toepassen van de formule" in geslopen  :( 
Hoe moeilijk willen we het onze kandidaten en onszelf maken voor een kwestie die toch gewoon heel erg zwart-wit kan zijn? 

Door: Pluim | Datum: Dinsdag 31 mei 2022, 19:52 uur

Bedankt