Algemeen over dit examen

Algemeen over dit examen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 9 juni 2021, 19:27 uur

Noteer hier uw vragen, antwoorden en opmerkingen.

Antwoord:

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Dinsdag 15 juni 2021, 21:39 uur

Mijn eerste indruk is dat dit examen net wat lastiger is dan die van het eerste tijdvak. Net wat meer echt lastige berekeningen, instinkers.

Klopt die indruk?

En ik mis het blokschema.

En er zaten (net als twee jaar geleden) wat dubbelingen in. Dat je meer dan eens dezelfde molaire massa nodig had, bijvoorbeeld. Dat maakt kinderen volgens mij wat onzeker en juist de onzekere kinderen doen in dit tweede tijdvak examen.

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 08:05 uur

In mijn beleving was het ook lastiger. Vooral opgave 19 was een hersenkraker voor de leerlingen.

Door: Schaareman | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 08:06 uur (Bewerkt op: 16-06-2021 12:40)

Ik ben het ermee eens dat dit examen lastiger was dan het 1e tijdvak. Dat gebeurt vaker, dat het herexamen lastiger is (zelfde niveau, maar lastigere vragen, minder eenduidig, afwijkend soort vragen) en dat vind ik normaliter al, laten we het diplomatiek houden, jammer. In deze omstandigheden is dat sentiment nog iets sterker.....

Laat ik eerst nog even constateren dat ik het examen van eerste tijdvak niet het allermoeilijkste examen vond dat ik ooit heb gezien. Niet dat het (veel) te makkelijk was, maar er stonden best veel goed trainbare vragen in en het halen van punten was niet moeilijk (zelfs bij de vermaledijde buffervraag had je zo 2 punten te pakken). Hoe e.e.a. uit zal pakken in de beoordeling ga ik zometeen zien, maar ik stel dus al wel vast dat het aantal "afwijkend" gestelde vragen (percentages verwerken in een molverhouding bv.) hoger ligt dan bij het eerste tijdvak. Dit zou natuurlijk gecompenseerd moeten kunnen worden door een hogere N term. 

Aanvulling nadat ik de correctie heb gedaan; er staan ook in dit examen een aantal "inkoppers", maar het totaal aan "afwijkende" vragen (met name het trio 16,17,19) is echt hoger. Er lijkt uiteindelijk oké gescoord te zijn en het blijft altijd lastig om te vergelijken, zeker als de tweede groep significant kleiner is dan de eerste.... maar desalniettemin blijf ik van mening dat dit examen lastiger was dan het eerste.

Door: Lucas | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 18:52 uur (Bewerkt op: 16-06-2021 18:58)

Dit examen was veel beter/ makkelijker dan tijdvak 1. Er was dit keer maar 1 vage vraag (vr. 8) en de rest was heel concreet. Betere opbouw qua moeilijkheid van de vragen en minder eentonig. Ook waren de vragen simpeler, geen complexe berekening zoals in tijdvak 1. Volgens mij moet een gemiddelde leerling met een GBV (gezond boeren verstand) op dit tijdvak goed kunnen scoren. Om het fair te houden richting de mensen die hem in tijdvak 1 deden zou deze N-term lager moeten zijn naar mijn mening.

Door: Theelen | Datum: Donderdag 17 juni 2021, 19:18 uur

Heeft iemand het verslag van de examenbespreking van vanmiddag? Ik was helaas verhinderd. Ik zie nog geen verslag op de NVON-site....

Door: Maas | Datum: Dinsdag 22 juni 2021, 10:38 uur

ík vond het veel makkelijker. er zaten wel wat moeilijke vragen in maar de eerste vragen waren echt onder de maat qua niveau.

de berekeeningen waren erg veel van hetzelfde g-mol-g en percentages. ik had het wel fijn gevonden als er wat meer dekking was geweest over hele stof. maar dat blijft altijd lastig

wel makkelijk om na te kijken.