vraag 20

vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 9 juni 2021, 19:24 uur

Noteer hier uw vragen, antwoorden en opmerkingen.

Antwoord:

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 22 juni 2021, 20:10 uur

Moeten alle cirkels gevuld zijn?

Door: Pier Siersma | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 10:35 uur

@Gramt-de Vries; nee, 1 cirkel boven en 1 bekenden lijkt me voldoende, dat toont het inzicht aan.

Maar hoe kunnen ze hier punten geven voor iets met Lorentz kracht als niet gevraagd wordt die te tekenen, nu moet ik raden wat de leerlingen denken over de richting van de Lorentzkracht. (Ja, die hadden ze beter wel kunnen tekenen, maar helaas dat deden ze niet...)

Door: Paul Stoop | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 13:01 uur (Bewerkt op: 23-06-2021 13:05)

Het moet natuurlijk precies omgekeerd.
Verder eens met Pier Siersma. Je mag in dit geval ook doen alsof er positieve deeltjes in de stroomrichting bewegen. De kracht op die (hypothetische) positieve, bewegende deeltjes is dan precies de andere kant op, maar de + en - ladingen waarnaar gevraagd wordt, komen aan de juiste zijde uit en de richting van het E-veld is dan ook correct. Het toekennen van punten aan deze tussenstap is dus onzinnig.

Door: Gerhard van Hunnik | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 13:40 uur

weer een 'voor de volgende opdrachten uit' vraag. 

1ste is een 'leg uit' vraag, de LL moet dus aangeven waarom de lading verdeling is zoals deze dat heeft aangegeven.

Door: Caroline Blaas | Datum: Woensdag 23 juni 2021, 16:38 uur

Daar had ik overheen gelezen "Leg uit" en een aantal lln met mij.... 

Door: Jante Salverda | Datum: Zondag 27 juni 2021, 20:43 uur

Ik kom zelf precies andersom uit met de Lorentzkracht (en uiteraard vervolgens ook met de ladingen en de richting van E), de richting omhoog geldt volgens mij voor FL op positieve lading. Want I is toch de positieve stroom. Wat zie ik over het hoofd?

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 29 juni 2021, 19:38 uur

Uit de richting van de elektrische stroom en het magnetisch veld volgt een lorentzkracht naar boven. Of die elektrische stroom dan bestaat uit positief geladen deeltjes die naar rechts bewegen of negatief geladen deeltjes die naar links bewegen (zoals hier) doet er niet toe: op die bewegende geladen deeltjes werkt de lorentzkracht naar boven. 

Door: Jante Salverda | Datum: Dinsdag 29 juni 2021, 21:42 uur

Bedankt! Inderdaad, ik had de richting van de Lorentzkracht voor de elektronen dubbel omgedraaid.