Vraag 18

Vraag 18

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:44 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Snel | Datum: Maandag 31 mei 2021, 20:38 uur

Is er nog een regel dat een zout altijd gegeven moet worden als postief ion negatief ion? Dus NaCl en niet ClNa? Ik kan het niet echt duidelijk in de sylabus vinden.

Ik heb hier een leerling met BrNH4. Is dat dan 1 punt?

Door: Nomden | Datum: Maandag 31 mei 2021, 20:49 uur

Ik zou beide punten toekennen, juist positief ion en juiste verhouding

Yoda zet de woorden ook niet altijd in de juiste volgorde ;-)

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 31 mei 2021, 22:32 uur

Ja, maar is dat mogelijk niet de reden dat Yoda dood is? Of is dat teveel een spoiler?

Door: Kees Visser | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 10:16 uur

Ik heb een leerling gevonden die de naam van een goed oplosbaar zout (natriumbromide) heeft gegeven.

Ik heb de neiging om 1 punt te geven. De leerling laat met het antwoord zien dat ze een positief ion kan kiezen dat goed oplosbaar is met bromide-ionen (bol 1).

Hoe denken jullie hierover?

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 10:48 uur

Eens is zou 1 punt minder geven, net als bij het omwisselen van molecuul en structuurformules

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 12:12 uur (Bewerkt op: 01-06-2021 12:17)

Wat te denken van HBr? 1 punt (bolletje 2)?

 

Wat als NaBr (aq)? 2 punten (beide bolletjes)?

Door: Brechtje Anthonissen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:06 uur

Naar faseaanduiding wordt niet gevraagd, dus NaBr (AQ) is idd twee punten. 
HBr is inderdaad een formule van een bromide... dus je zou 1p kunnen verantwoorden 

Door: van Buuren | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 13:45 uur

Volgens mij moet de volgorde van positief en negatief ion wel uitmaken. Ik had er zelf ook een stuk of vier. Dus BrNa is slechts 1 punt. De syllabus zegt namelijk:

D. Naamgeving anorganische stoffen
De specificaties in de syllabus geven aan dat kandidaten de naamgeving volgens de IUPAC systematiek moeten kunnen hanteren. Sinds 2015 is de Nederlandse anorganische naamgeving volgens IUPAC veranderd 8

Noot 8: "Beknopte handleiding voor de nomenclatuur van de anorganische chemie, KNCV en KVCV 2015"  en daar staat:

"Anorganische verbindingen zijn normaliter combinaties van positieve ionen, negatieve ionen en neutrale moleculen. Volgens afspraak wordt de naam van een verbinding opgebouwd uit de bestaande namen van de aanwezige entiteiten: positieve ionen worden als eerste genoemd, gevolgd door negatieve ionen en tenslotte neutrale componenten.

Ik weet dat in het verleden het omgekeerde ook werd goedgekeurd, omdat het niet in de syllabus stond, maar het staat er nu dus in feite wel in.

Door: Fournier | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 21:18 uur

Ik kom nu al een paar keer tegen dat leerlingen ladingen in de verhoudingsformule van het zout laten staan; dus bijvoorbeeld Na+Br-. Is dat toegestaan?

Door: Patrick van Kempen | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 21:47 uur

@van buuren: genoemd citaat gaat over de naamgeving van zouten, in deze opgave gaat het over het noteren van de verhoudingsformule van zouten.
Ik ga uit van dezelfde 'regels' maar ik lees op FB dan ook BrNa goedgerekend wordt. Ben benieuwd naar de opbrengst van de kringbesprekingen.