Vraag 18

Antwoord:

Door: Bernd van den Oetelaar | Datum: Zondag 30 mei 2021, 12:48 uur

Door de vraagstelling (eigenlijk twee vragen achter elkaar in één, niet noodzakelijk om het zo te doen, vind ik) zijn er drie leerlingen "vergeten" het tweede deel van de opgave te maken. Vooral omdat ze al ongeveer een heel A4-tje nodig hadden om (met wisselend succes) de formule af te leiden.

Door: Hans Kramer | Datum: Zondag 30 mei 2021, 17:50 uur

@Monsees @Martijn van Aken @Garmt de Vries-Uiterweerd 
Leerlingen die, zoals eerder gezegd, als massa voor het alpha deeltje de massa van 2p+2n nemen zouden moeten uitkomen op 86 in plaats van 85. Als ze toch 85 opschrijven verliezen ze in mijn ogen het laatste bolletje (of ben ik dan te streng?).

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 30 mei 2021, 19:31 uur

Lastig. Doordat het antwoord al gegeven is, zal zo'n leerling al snel denken dat er ergens een afrondfout is gemaakt en dan toch maar het antwoord opschrijven waarvan hij weet dat het eruit moet komen. Bij een echte fout (bijvoorbeeld massa van een proton i.p.v. alfadeeltje) toch als uitkomst 85 opschrijven zou ik fout rekenen, want dan ben je gewoon aan het bluffen. Maar tussen 86 en 85...

Door: Vermeulen | Datum: Zondag 30 mei 2021, 20:35 uur (Bewerkt op: 30-05-2021 20:36)

@ Hans Kramer, factor 86: Hoi Hans, ik vind wel dat je dan te streng bent.

We leren ze tenslotte niets over de massa die er nog naast p en n bestaat, en wél dat een He (alleen) bestaat uit 2p en 2n. Ik reken 86 (had ik ook een enkele keer) goed.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 30 mei 2021, 21:08 uur

@Vermeulen: de vraag was: wat als ze op 86 hadden moeten uitkomen (door 2mp + 2mn), maar toch 85 opschrijven?

Door: Rosier | Datum: Zondag 30 mei 2021, 21:12 uur

Normaal gesproken reken ik een afrondfout als ze op 86 uitkomen en dan 85 opschrijven, maar in dit geval ben ik daar niet streng in omdat ze in Binas de waarde 4,00 u niet kunnen vinden.

Door: Martijn van Aken | Datum: Zondag 30 mei 2021, 21:44 uur (Bewerkt op: 30-05-2021 23:47)

Normaal reken ik 'naar het goede antwoord rommelen' zelfs DUBBEL fout (want meestal een fout gemaakt in de berekening, en daarna de boel willen 'belazeren') om de leerling dit gedrag af te leren, en probeer de leerling te leren om bij een fout antwoord dit gewoon te 'constateren'.

Ik vind dat je de leerling in dit specifieke geval er niet op moet afrekenen. In dit geval doet een leerling niets echt fouts (kiest logischerwijs voor de 2 p + 2 n) en komt toch NET niet op het antwoord uit dat gevraagd wordt.

Hopelijk komt hier nog een correctie op zodat 86 ook goedgerekend wordt.

 

Door: Monsees | Datum: Maandag 31 mei 2021, 17:07 uur

Nog een vraag die me n.a.v. de besprekingen nog steeds niet duidelijk is:

Als een leerling begint met de gegeven formule en dan hieruit netjes afleidt dat deze klopt met p = mv en en Ek = 1/2 m v^2, ben ik geneigd om voor dat deel 1 van de 2 punten te geven. Immers, de formule wordt niet afgeleid maar alleen gecontroleerd.

Op de vergadering kreeg ik de indruk dat er toch 2 punten voor te geven zouden zijn (ben ik het sowieso niet mee eens, maar als iedereen dat doet, ga ik mijn leerlingen niet benadelen). Wat vinden jullie??

Door: Monsees | Datum: Maandag 31 mei 2021, 21:18 uur

Volgens mij is het antwoord op mijn vraag al gegeven in de tread....