Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:26 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 17:18 uur

Is deze vraag 3 punten waard? Ik dacht bij het maken echt dat ik wel iets vergeten moest zijn, zeker omdat we zo'n mooie x3 toename was bij de buiken en overduidelijk de f veel meer dan 3 toenam..  leuk voor de leerlingen hoor maar 3 punten is wel heul veul punten. 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 21:13 uur

De hypothetische evenredigheidsconstante f/n berekenen voor twee meetpunten lijkt me ook goed voor het tweede scorepunt.

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 21:54 uur

Zeker. Dat is een alternatieve methode die volgens artikel 3.3 van de algemene regels goed gerekend mag worden. 

Door: Huub Franzel | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 10:19 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 10:19)

Ik heb lln die 2x ΔfΔn bepalen en dus kijken of er een constante richtingscoëfficient uitkomt. Niet gek bedacht maar dat kan verkeerd uitpakken door bv meting 1 en 5 te pakken t.o.v. meting 2 en 4. Resultaten: 45,13 Hz per buik en 47,8 Hz per buik. Conclusie: wel rechtevenredig! (leerling 1)

Pak je 2 opvolgende metingen dan gaat het goed. Bijvoorbeel van n=3 naar 5 resultaat: 25 Hz per buik, van n=9 naar 11 resultaat: 50 Hz per buik. Conclusie niet rechtevenredig. (leerling 2)

Ik had leerling 1 eerst nul punten gegeven maar toen zag ik leerling 2 en zou daar 3 punten voor willen geven....

Verdient leerling 1 dan toch ook niet 1 of 2 punten?

Door: Karin Roeleveld | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:00 uur

Als de rc gelijk is, kan het ook nog een lineair verband zijn. De lijnen waarvan ll1 de rc heeft bepaald, lopen parallel.
Voorwaarde voor het recht evenredige verband is dat de lijn ook nog door 0,0 gaat, dat tonen ze niet aan.

Ik zou beide leerlingen denk ik 0 of 1 punt geven.

Door: Martijn van Aken | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:45 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 11:49)

@Karin als je aan moet tonen dat het GEEN recht evenredig verband is, en je laat zien dat de rico niet constant is, hoef je het wel of niet door 0,0 gaan volgens mij helemaal niet meer mee te nemen... 
Zelfs als er stond 'toon aan 'of'' zou dit nog kunnen. Maar nu staat er zelfs toon aan 'dat' dus je weet al dat het geen recht evenredig verband zal zijn.

@huub: tweede leerling inderdaad 3 punten, bij recht evenredig EN lineair verband zou er eenzelfde waarde uit moeten komen, dit is niet zo DUS niet lineair en ZEKER niet recht evenredig.

1e leerling goede methode, verkeerde conclusie. Dus in lijn met de normering van leerling twee 2 punten.
(Hoewel er geen conlusie hoeft bij een 'toon aan dat' vraag... erg jammer dat de leerling niet gewoon had geconcludeerd wat ze had moeten concluderen (geen recht evenredig verband). 

Alternatief antwoordmodel
-Inzicht dat bij een recht evenredig verband in ieder geval de rico tussen alle punten gelijk moet zijn
-Rico bepalen met minimaal 2 puntenparen
-Completeren van de berekening / consequente conclusie (maar bij een toon aan 'dat' vraag hoort geen conclusie, en je verwacht ook niet dat een leerling concludeert dat het niet is wat je moet aantonen...)

Door: Karin Roeleveld | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:56 uur

@martijn, je hebt gelijk. Ik heb te snel gelezen.

Door: Kortstra | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 13:34 uur

Waarom bolletje 1? De leerling hoeft niet alle voorwaarden te benoemen, alleen een niet constante verhouding is al genoeg voor het weerleggen van de recht evenredigheid.

Door: Jean-Pierre de Bont | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 14:06 uur

en een leerling die alle tabelwaarden f/n doet en concludeert dat er niet telkens hetzelfde getal uitkomt? (dus ook niet expliciet (19-0)/(3-0), maar 19/3 is niet gelijk aan 69/5) is eigenlijk ook kijken of de rc constant is toch?

Door: van Buchem | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 15:02 uur

Het voorbeeldantwoord krijgt van mij 2 van de 3 punten, er wordt een berekening gevraagd, die staat er niet (alleen 9/3 = 3). Terwijl een punt voor completeren van de berekening wordt gegeven.