Vraag 30

Vraag 30

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:38 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Pruim | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 14:59 uur (Bewerkt op: 21-05-2021 16:50)

Lengte cicade wordt GESCHAT op 4,8 cm ?? (Nee opgemeten, ) Als het een schatting is dan zou dat in 1 significant cijfer moet zijn, of nog beter: iets tussen 3 en 7 cm lang

De boom is ca 2 a 3x dikker  dus tussen de 6 en 21 cm  (met name de in cv genoemde max waarde van 15 cm dikke boom is wel erg ''eng'' ...) 

Ik kwam zelf ook op een dikte van 0,2 m  dus op f_max = v / λ = 3,5.10^2  / 0,2 = 2 kHz 

(Voor f_max had je dus een minimale boomdikte (0,1 m) moeten nemen kleiner dan 0,2 m  maar ja, denk daar maar eens aan aan het eind van het examen ...)

Door: Huub Franzel | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 15:45 uur

Die 4,8 is niet geschat maar opgemeten want de foto in figuur 2 is op ware grootte, staat in de tekst.

Ik vond die 15 cm juist aan de hoge kant maar de boom staat vreemd op de foto dus ook wel begrijpelijk. In figuur 1 moet je dus pas schatten.

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 16:01 uur (Bewerkt op: 22-05-2021 09:32)

Als ik een afbeelding van een insect van schuinachter krijg voorgeschoteld, kan ik door het perspectief niet "op schaal" of "op ware grootte" de lengte of breedte meten. 

Door: Hutjens | Datum: Maandag 24 mei 2021, 14:50 uur

Wat als een leerling c ipv vgeluid heeft gebruikt? Derde punt wel te behalen?

Door: Jacco Dankers | Datum: Maandag 24 mei 2021, 14:52 uur

Mogelijkheid die ik in onze kringbespreking genoemd heb: 

De leerling meet in figuur 2 een lengte van 5,0 cm. Maar dit is in perspectief, dus de werkelijke lengte zal groter zijn, ongeveer 7,0 cm. De boom is ruim twee keer zo breed als de lengte van de cicade: factor 2,3. Dus de breedte van de boom is 7,0 x 2,3 = 16 cm." 
Dit lijkt me minstens zo goed als het voorbeeldantwoord uit het c.v., maar toch moet ik nu een punt aftrekken volgens de marge bij het eerste bolletje. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Maandag 24 mei 2021, 14:54 uur

@Hutjens 

Tweede bolletje niet, maar derde lijkt me wel. Het is een snelheid, dus antwoordelementen worden goed gecombineerd. En het is ook geen vereenvoudiging. 

Door: Carin Heere-Alkemade | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 13:02 uur

Een niet onderbouwde schatting voor boomdikte die binnen de marge is levert geen punt op toch?

Examenwerkwoord schatten:
'Een benadering van een waarde geven door middel van een berekening, bepaling of redenering. Uit de uitwerking moet blijken welke waarden zijn gebruikt en welke stappen zijn gezet'.

Staat niet bij bol1 in cv en in vraag staat 'alleen' schat.....