formulepunt

formulepunt

Door: van de Velde | Datum: Zondag 23 mei 2021, 10:16 uur

ik kom af en toe twee soorten stunts tegen die twijfel oproepen bij het toekennen van het formulepunt. 

voorbeeld 1)

leerling noteert:

E= 18000 J

P = 400 W

t= ??

t=EP= 45 s

De formule is niet ingevuld, maar ik wil uit de nette notatie van gegeven en gevraagd concluderen dat de kandidaat toch weet wat de grootheden in de formule voorstellen, en dus de twee punten toekennen

 

voorbeeld 2)

de leerling noteert

t= ??

E= 18000 J

P =400 W

t=EP=40018000=0,022 s

het uilskuiken vult de formule omgekeerd in, maar ik ik wil uit de nette notatie van gegeven en gevraagd concluderen dat de kandidaat toch weet wat de grootheden in de formule voorstellen, en dus toch een punt toekennen

 

Antwoord:

Door: Henk Peters | Datum: Zondag 23 mei 2021, 10:47 uur

@ van de Velde

In beide gevallen helemaal eens. De leerlingen in je voorbeeld laten door de volledige notatie (P = 400 W, dus zowel grootheid als eenheid) zien dat ze weten waar het om gaat. Voorbeeld 1 is een wat luie leerling die niet nog een keer iets wil opschrijven wat evident is, voorbeeld 2 is inderdaad een klungel die niet controleert wat hij/zij opschrijft. We hebben ze allemaal in de klas....

Nog even een ander dingetje over het formulepunt waar ik de "vakspecifieke regels" wat onduidelijk vind. Punt 7, het voorbeeld snelheid.

Bij "v = 50 : 8" wel een punt, bij "50 : 8 = 6,25 m/s" geen punt.

Dus voor het opschrijven van de grootheid wel een punt, de juiste eenheid niet.

Ik vind het wat vaag, of zie ik iets over het hoofd ?

Door: Dekkers | Datum: Zondag 23 mei 2021, 10:52 uur

Kan zijn dat ik het fout heb, maar in de algemene voorwaarden staat dat bij het niet vermelden van de eenheid eer standaard een punt af moet tenzij het in het antwoord tussen haakjes staat bv (NM) dan is het al gegegevn bij de vraag en hoeft het niet genoteerd te worden. 

Door: Henk Peters | Datum: Zondag 23 mei 2021, 11:00 uur

Klopt, maar in het voorbeeld wordt daar niet over gesproken. Het gaat erom dat bij dezelfde berekening het punt voor het gebruik van de formule wel of niet wordt toegekend. De leerling laat zien dat hij /zij snapt dat als je een afstand door een tijd deelt, dat je dan een snelheid krijgt (hier m/s). Dit onafhankelijk van het cv, m/s of (m/s).

Door: van de Velde | Datum: Zondag 23 mei 2021, 11:14 uur (Bewerkt op: 23-05-2021 11:28)

@ Henk Peters: Het gaat in jouw geval denk ik om die eerste zin in deze regel 7:

helemaal dichttimmeren is onmogelijk bij de stunts die onze leerlingen rgelmatig uithalen. Deze is een aantal jaren geleden ook aangepast op basis van discussies tijdens examencorrectietrainingen van de NVON. Een deel van de collega's (o.a. ikzelf) wilde dit gewoon eenvoudig en strak maken, gewoon de formule volledig noteren en invullen en anders geen formulepunt en-geen-gelul-van-ik-wist-het-niet .

v=st=508

Helder, duidelijk, en wie leert het zijn leerlingen eigenlijk niet zo? Op onze eigen tentamens doen we dat nog steeds, alleen hebben we meer scorepunten per (reken)vraag en kost dat dus max 1/3 tot 1/4 van de punten voor die vraag, in de eindexamens vaak de helft.

Maar een ander deel van de collega's vond dat toch wel een beetje te streng, vooral vanwege het feit dat er vaak maar 2 puntn te behalen zijn voor rekenvragen.

Hoe dan ook, we hebben al veel minder discussie hierover dan jaren geleden, want de oude versie werd echt alle kanten op geïnterpreteerd, vooral door die laatste zin in die oude regel 7:

 

 

 

Door: Henk Peters | Datum: Zondag 23 mei 2021, 14:14 uur

Helder.

Thanks !

Door: van Laar | Datum: Woensdag 26 mei 2021, 19:08 uur

Even een reactie op de volgende vraag:

Bij "v = 50 : 8" wel een punt, bij "50 : 8 = 6,25 m/s" geen punt.

Dus voor het opschrijven van de grootheid wel een punt, de juiste eenheid niet.

Ik vind het wat vaag, of zie ik iets over het hoofd ?

 

Het gaat om het punt voor het gebruik van de formule. 

50 : 8 = 6,25 m/s kan wel een punt opleveren voor 'de rest van de berekening'. 

Door: van de Velde | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 10:04 uur

dit voorbeeld betreft alleen het formulepunt. Rest van de berekening juist kan nog steeds gegeven worden, en een eventueel punt voor correct omrekenen van bijv de tijd ook.