Vraag 43

Vraag 43

Door: Tim Suttorp | Datum: Dinsdag 27 april 2021, 21:40 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Dekkers | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 20:29 uur (Bewerkt op: 21-05-2021 20:31)

Pittige vraag, dit vergt veel inzicht over werking transistor. schuurt aan havo niveau? 

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 20:32 uur

Dat lijkt me niet, want de transistor zit niet in de HAVO (of VWO) CE stof...

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 20:56 uur

Dat schuurt niet tegen havo-stof aan, dat is daar nog overheen. Zelfs de BB wordt jaarlijks lastiggevallen met dit soort geautomatiseerde schakelingen. Hoort thuis in een MBO-electronica. Waarom dat ding  in de vmbo-stof zit is me een raadsel. Ik zoek medestanders om die transistor uit de syllabus te laten halen, liefst gisteren nog, en ik weet niet eens met welke instantie contact op te nemen. Het CvTE meldt dat dat er in zit op verzoek van "het veld" . 

Ik leg de transistor na twee finaal mislukkende pogingen in het begin van mijn carriëre 16 jaar geleden niet meer uit. Zonde van de tijd. Ik zeg mijn leerlingen op een examen maar wat te gokken en het puntverlies met een blij gezicht te accepteren. Ze zorgen maar dat ze op andere redelijker vragen geen onnodige punten verliezen, dan compenseert dat ruim. 

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 11:49 uur (Bewerkt op: 22-05-2021 12:10)

Hoewel niet een forum over de syllabus, toch mee eens. Lesstof die ikzelf pas na twee jaar elektrotechniek op LTS op de MTS tjdens de elektronicalessen kreeg en begreep (opa spreekt ;)). 

Door: Dekkers | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 12:14 uur

Reactie op van de Velde, Wat bedoeld het CvTE met "het veld". Ik behandel het elk jaar met een bijna gelijke opgave via een Power Point, maar dan met een werkende buitenlamp. Maar bij de opgaven in het werkboek wordt er te weining aandacht aan besteed, dus eens met van de Velde, net als een paar jaar geleden met het relais vragen over de transitor eruit halen. Of een meerkeuze vraag van maken met daarin de keuze hoe de schakeling binnen de transtor precies gaat. Wel jamamer van die 2 punten kan net het veschil tussen on en voldoende zijn. En geen leuke afsluiting van het examen. Leerlingen onthouden meestel het einde en houden dus een minder goed gevoel over. 

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 12:26 uur

Met "het veld" bedoelt CvTE het geheel aan natuurkundedocenten naar ik aanneem, U en ik en de rest. Ik mag tenminste aannemen dat minstens een delegatie van ons betrokken is (geweest)  bij het opstellen van een curriculum/syllabus. 

Een dergelijke delegatie H/V collega's moet dan ooit een keer hebben besloten dat ding er voor hun leerlingen uit te halen. 

Door: Thom Stofberg | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 01:42 uur

Waarom zouden leerlingen tot de conclusie van het correctiemodel moeten komen?

Er staat dat de weerstand van de LDR groter wordt, maar niet hoe groot, en bij minder licht, geeneens geen licht.

Het is echt absoluut niet de leerstof om de grootte van de weerstand van een LDR te kennen, of de minimale stroomsterkte die door de Basis moet lopen.

Een Conclusie als: "Er loopt altijd een stroom door de basis, daardoor zal de lamp altijd branden" of "Als de weerstand van de LDR heel laag is kan de stroomsterkte door de basis te groot zijn, waardoor de transistor kapot kan gaan" minstens net zo goed.