Vraag 24

Vraag 24

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:45 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Thom Magré | Datum: Donderdag 20 mei 2021, 21:44 uur

Ik heb een beetje moeite om glimmend als stofeigenschap te beschouwen... Als een matte steen wordt gepolijst, dan glimt deze daarna zonder dat de stof verandert...

Door: Bart van Soest | Datum: Donderdag 20 mei 2021, 22:53 uur

Metaalglans is zeker wel een stofeigenschap. Het zijn vaak juist de oxides die het metaal dof maken en die haal je met polijsten weg. Je zien dan ook een andere stof (metaal i.p.v. metaaloxide)

Door: Thom Magré | Datum: Donderdag 20 mei 2021, 23:12 uur

Oké bedankt

Door: Bart van Soest | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 09:18 uur

Hoewel (metaal)glans naar mijn mening wel een materiaaleigenschap is, is het de vraag of je het een vmbo-leerling moet aanrekenen als deze glans niet aankruist in de tabel. In de syllabus worden verschillende (voorbeelden van) stofeigenschappen genoemd, glans staat daar niet bij (blz. 32). Misschien toch wel zinvol om deze kanttekening onder de aandacht van de CvTE te brengen.

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 11:18 uur

Mijn leerlingen hebben geen van allen voor glans/glimmend gekozen. En zelf zou ik het ook niet als voorbeeld genomen hebben. Sluit me aan bij de vorige schrijver dat het ook nergens als voorbeeld gegeven wordt.

Ellen

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 10:54 uur

Eens met Ellen en Bart. daarnaast wordt bij een latere foto duidelijk dat de stof op het breukvlak zeker niet glimmend is en glans dus een gevolg (b)lijkt van een bewerking en niet van de stof zelf.

Door: Dekkers | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 11:59 uur

Een metaal eigenschap is glimmend, dat zijn alle metalen maar zegt niets over WELK metaal het is, dus glimmend als materiaal eigenschap zien is wel dicutabel.Ik ga er voorlopig een punt voor geven als het niet aangekruist is en danindien nodig  in overleg met mijn collega tweede corrector.   

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 12:05 uur (Bewerkt op: 22-05-2021 12:07)

Gesmolten en gestolde metalen glanzen juist prima, totdat ze een oxidelaag gaan vormen. Je kunt dan ook dat breukvlak als een "bewerking" beschouwen, net zoals een bewerking met een schuurpapiertje ook niet bevorderlijk is voor die glans. Niet voor niets zijn de meeste spiegels gebaseerd op een metalen oppervlak.

Glans is dus een prima aanwijzing dat het wel eens om een metaal zou kunnen gaan.