Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:44 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Bart van Soest | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 13:59 uur

Enkele leerlingen in mijn groep tekenen bij deze opgave de schakelaar niet op de juiste plaats: in serie met de weerstandsdraad i.p.v. in serie met de spanningsbron. De LED zal nu altijd branden, ongeacht de stand van de schakelaar. Omdat dit niet de bedoeling van de schakeling is, zou je niet alle punten moeten toekennen. Aan de andere kant: Er wordt voldaan aan elk van de drie voorwaarden voor het toekennen van een punt, dus je zou dan weer wél 3 (=alle) punten kunnen toekennen.

Wat vinden jullie?

Door: Dekkers | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 16:21 uur

Ik denk fout want in de vraag wordt gesteld dat de led brandt als het circuit gesloten is. 

Door: Harry Schreurs | Datum: Vrijdag 21 mei 2021, 18:49 uur

Inderdaad, één punt minder

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 10:51 uur

Batterij niet tekenen wat dan te doen met oriëntatie van de LED? Twee keer fout aanrekenen kan niet. Dus oriëntatie altijd goed?
Batterij er bij tekenen had dit voorkomen #achterafishetmooiwonen.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 11:53 uur

 

 

algemene regel 5:

 Een fout mag in de uitwerking van een vraag maar één keer worden aangerekend, tenzij daardoor de vraag aanzienlijk vereenvoudigd wordt en/of tenzij in het beoordelingsmodel anders is vermeld.

die fout van de batterij niet tekenen vereenvoudigt de opdracht LED in de juiste richting aanzienlijk. En dus toch twee punten kwijt.

 

Door: Dekkers | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 11:54 uur

Het niet tekenen van de batterij en wel het juiste symbool voor de LED zie ik als een "stapelfout" als het ware doorrekenen met een eerder gemaakte fout. Ik ken dit punt wel toe. 

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 12:35 uur (Bewerkt op: 22-05-2021 12:37)

Geen probleem met dat symbool, wel met de gevraagde oriëntatie. De leerling die wel snapt dat het schakelschema de meermaals genoemde batterij moet bevatten om compleet te zijn moet wèl de hobbel van die juiste oriëntatie nemen. Ik vind dat dat niet als een "doorrekenfout" beschouwd mag worden. Voor dit soort zaken is algemene regel 5 echt wel bedoeld. 

Door: Dekkers | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 17:02 uur

Om het toch nog even in het voordeel van de leerling te denken. In opdracht 23 staan alle onderdelen die getekent moeten worden behalve............. de batterij. Natuurlijk moeten de leerlingen weten dat een schakeling alleen maar werkt als er een spanningsbron bij zit, maar het staat niet in opdracht 23 en leerlingen en begrijoend lezen dat zijn twee die elkaar niet altijd overlappen. En juist daarom is dan twee punten eraf niet te zwaar? 

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 22 mei 2021, 20:44 uur

UIt de vraagtekst:

"De LED brandt als de schakelaar gesloten is" 

dat gaat zonder een of andere spanningsbron niet gebeuren. 

Door: Jeroen Nijland | Datum: Maandag 24 mei 2021, 17:24 uur

Wanneer je bij vraag 23 geen batterij maar een spanningsbron tekent. Dan voldoe je aan de voorwaarde voor het tekenen van een spanningsbron. De orientatie is echter niet meer  te achterhalen. Daardoor lijkt me dit een fout in het correctiemodel?