Vraag 25

Vraag 25

Door: Muller | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 19:34 uur

opmerkingen

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 12:17 uur

Een aantal leelringen schrijft de elektronenverdeling van de schillen op (staan in Binas T99: 2,8,18,8,5), en trekken er daar vervolgens 3 vanaf. Alles bij elkaar opgeteld komen ze keurig op 48. Een enkeling geeft dan in de buitenste ring 2  elektronen, dus haalt daar dan meteen de drie elektronen van de lading vanaf. Hoe juist/onjuist is dat? Ik moet eerlijk toegeven dat diet details bij mij ver zijn weggezakt, maar ik ben wel geniegd om hiervoor de volle 2 punten te geven.

Beide oplossingen volgen het CV niet precies, maar het eerste is chemisch gewoon juist (en dus 2 punten waard), alleen over de tweede manier ben ik niet zeker.

Door: Joyce Derks-Lutterman | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 14:28 uur

Mee eens 2 pt. Ze hebben een goede afleiding gegeven voor het aantal electronen. Zie vraagstelling.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 21:54 uur

Je bedoelt dus dat zijn antwoord " 2,8,18,8,2" is..en niet die 48..nou....ik zou er toch maar 1 punt voor geven. 

Het antwoord op de vraag moet wel gegeven worden.....

Door: Crielaard | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 14:21 uur

Wat mij betreft wel 2 pt!! Je telt het aantal elektronen van het atoom op (staan idd gewoon in Binas), en trekt er drie vanaf voor 3+. Lijkt me prima

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 15:45 uur

gewoon 2 punten... de leerling heeft het antwoord helemaal goed... de toevoeging, namelijk vertellen hoe de elektronen verdeeld zijn over de schillen, is vakinhoudelijk juist en maakt het antwoord daarom niet slechter.

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 26 mei 2019, 15:02 uur

Tsja...dan verschillen we van mening.

Als er nou stond: "de electronen zitten als volgt in de schillen : 2, 8.... etc. " dan zou ik er wel degelijk nog twee punten voor geven.

Maar enkel de configuratie...is zelfde als Indien..dus maar 1 punt.

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 27 mei 2019, 09:58 uur

@ Wouter, de leerling(en) telt de elektronen wel degelijk op hoor! Dus het totaal klopt ook. Het volgt alleen niet het antwoordmodel

Fout, maar in de lijn met het antwoordmodel: een leerling geeft als antwoord 23-3 = 20. Mag ik hier dan 1 punt voor geven?