Vraag 19

Vraag 19

Door: Muller | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 19:33 uur

opmerkingen

Antwoord:

Door: de Witt | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 17:19 uur

Wat te doen met het bijschrijft "H  + O" bij de reactieproducten? Ik heb daar nu wel een punt voor gegeven.

Door: Joyce Derks-Lutterman | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 18:10 uur

Dat lijkt me fout, H en O zijn geen stoffen.

En wat als er H+ O2 staat als bijschrift bij diagram 1 en 2  i.p.v. 2H+ O2 ? Terwijl vlgs. CV al volstaat met "reactieproducten".

Door: de Witt | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 19:02 uur

Dat moet dan wel goed zijn, de verhoudingen van de stoffen hoeven niet vermeld te worden.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 21:42 uur

Ik ben het wel met jullie eens....maar ik heb (ze) altijd geleerd dat het energiediagram een weergave is van de reactievergelijking, maar dan dat je er ook energie in kan zetten. Dus moeten ze het bij mij kloppend doen.

Heb ik (ze) het verkeerd geleerd? Andere landen kiezen voor +heat als stof, wij niet.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 10:49 uur

Formeel moeten inderdaad de juiste coefficienten in de energiediagram erbij staan wanneer formules van de stoffen vermeld worden. De coefficienten bepalen natuurlijk mede de absolute energetische waarde van de producten. Echter aangezien het CV volstaat met enkel 'reactieproducten' en bij de opmerkingen ook 'waterstof en zuurstof' juist gerekend mag worden lijkt mij dat naar analogie hiervan ook "H2 + O2' juist gerekend mag worden. 

De leerling wordt hier niet gevraag om een reactievergelijking te geven, maar een globaal energiediagram. Gezien het feit dat 1 molecuul H2 dezelfde vormingswarmte heeft als twee moleculen H2, omdat het elementaire stoffen zijn, verandert er ook niets aan het energieniveau van de producten. Dus het is vakinhoudelijk ook niet direct onjuist in deze specifieke situatie.