Vraag 15

Vraag 15

Door: Muller | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 19:31 uur

opmerkingen

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 10:43 uur

Ik worstel hier toch nog wel met de nieuwe cv formulering. Gelukkig geen "per mol" vraag zoals bij t vwo maar hoe om te gaan met consequentiefouten?

Een leerling vergeet één of twee stoffen (bij drie stoffen vergeten is het geen berekening meer) mee te nemen. Eerste bol gemist. Maar... als één van deze stoffen ammoniak is, vervalt daarmee automatisch het 2e bolletje (of is het dan vereenvoudigd omdat NH3 de enige stof is met een coefficient anders dan 1)?

En het derde bolletje... is dat rekening houdend met de fouten uit de eerste twee? Dus een berekening als 3,3 - 0,459 = 2,8*105 als eindantwoord. Ik neem aan toch nog wel 1 punt.

Of een antwoord waarin alleen water vergeten is en dus als consequent doorgerekend antwoord -1,5*105 uitkomt....

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 21:39 uur

Niet eens dat tweede bol weg valt als er enkel 1 als coëfficient over blijft...

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 08:43 uur

@Schaareman: ik reken inderdaad het tweede bolletje fout als enkel het coefficient 1 overblijft ivm de vereenvoudiging van de berekening. Tenzij bijvoorbeeld een leerling expliciet vermenigvuldigd met het getal 1 en daarmee duidelijk maakt dat de leerling weet dat er gerekend moet worden met coefficienten, anders heeft wat mij betreft de leerling niet aangetoond dit te kunnen.