Vraag 12

Vraag 12

Door: Muller | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 19:30 uur (Bewerkt op: 21-05-2019 19:56)

opmerkingen

Antwoord:

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 14:09 uur

Huh? Moet je hiervoor ook verstand hebben van auto's?

"Door de airco van de auto waar NO in zit. Komt ook in de motor en de gassen van de airco verlaten de auto ook via de uitlaat."

Dat die gassen ook in de motor komen lijkt me sowieso niet goed, maar verlaten de gassen van de airco via de  uitlaat de auto? Moet ik de ANWB even bellen? Oeps....

Door: Miriam Leising | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 15:16 uur

Een leerling zegt: 'in de brandstof zit soms per ongeluk nog stikstof'

Hoeveel punten ken ik toe?

Door: van Dooren | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 18:21 uur

@Miriam Leising: als de leerling vervolgens aangeeft dat de stikstof verbrand wordt: dan 1 punt (voor het 2e bolletje).

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 23 mei 2019, 22:45 uur

Hebben jullie niet ook het idee dat de vraag helemaal niet perse vraagt om dat het stikstof uitgelegd dient te worden? Ik was sterk geneigd om uit te leggen dat er in de dieselmotor een hoge druk en temperatuur heerst, waardoor er NOx kan ontstaan. En dat als perfect antwoord op de vraag te zien.

Mee eens?

 

Door: Kok | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 18:02 uur

@Groot Nibbelink-Mandemakers de airco is een gesloten systeem, vol met een koelkast dus nee, die gassen komen zeker niet in de motor.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 08:13 uur

Ik zit een beetje te dubben bij bolletje 2... is het nodig dat leerlingen zegt dat het reageert mét zuurstof of is het voldoende dat de leerling zegt  'stikstof uit de lucht reageert ook'? 

Door: van Dooren | Datum: Zondag 26 mei 2019, 13:26 uur (Bewerkt op: 26-05-2019 13:28)

@Wouter den Boer: ik denk toch echt dat er een goede verklaring moet zijn voor de aanwezigheid van het element stikstof (dus atomen of moleculen) in de motor. Dus zowel stikstof (of N of N2) als lucht moeten genoemd worden voor het 1e bolletje.

@Van Rijckevoorsel: voor het 2e bolletje moet of het woord verbranden, of (reactie met) zuurstof genoemd worden. Tenminste zo lees ik het voorschrift en dat vind ik ook redelijk.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 5 juni 2019, 12:25 uur

Nou....dat zou het zijn als er in de vraag stond: "Verklaar waar het stikstof vandaan komt" of "Leg uit hoe het kan dat er NOx ontstaat ondanks dat er in diesel geen stikstofverbindingen aanwezig zijn". Maar nu wordt enkel gesteld: Geef een verklaring voor het ontstaan in de dieselmotor". Dan kan je ook lezen dat er gevraagd wordt waarom specifiek in de dieselmotor wel en in de lucht niet?

Maar niet dat ik een leerling heb die dat doet, maar toch...de vraag moet wel aansluiten bij het verwachte antwoord, niet?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 5 juni 2019, 12:45 uur (Bewerkt op: 05-06-2019 14:57)

Sorry, dubbele post.