Vraag 02

Antwoord:

Door: Vissers | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 09:14 uur

Ik zie ook veel leerlingen die mondkapje als beschermingsmaatregel noemen.

Op eerste gezicht niet goed, maar als leerlingen in Binas bij P260 kijken (als gevolg van H330), kan ik me voorstellen dat ze aan een mondkapje denken.

Wat te doen als leerlingen andere stoffen dan HNOen NOnoemen? Er wordt tenslotte een munt (legering) opgelost, waarvan de samenstelling niet bekend is.

Door: Belgraver | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 11:25 uur (Bewerkt op: 22-05-2019 11:29)

@ Vissers: Andere stoffen zijn hier moeilijk te waarderen. Aan koper en water zijn geen realistische veiligheidsrisico aan te koppelen. Alleen H+of NO3- noemen lijkt mij niet goed want dit zijn geen stoffen. Andere stoffen staan niet in de vergelijking en zijn dus sowieso fout lijkt mij.

Naar correcte p-zinnen verwijzen lijkt mij goed genoeg.

Door: Fokke de Boer | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 13:18 uur

Ik kom als stoffen ook tegen NO3- en heb dat fout gerekend. Ook kwam ik tegen "nitriet" (fout gerekend), en "nitriet (NO2)". Dat laatste heb ik goed gerekend.

Door: Judkins | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 19:57 uur (Bewerkt op: 22-05-2019 20:01)

Een aantal leerlingen geven niet een daadwerkelijke handeling van een maatregel (zoals veiligheidsbril dragen o.i.d.), maar een voorzorgsmaatregel in algemene zin, zoals:

- contact met ogen. huid of kleding vermijden

- Voorzichtig mee omgaan en contact vermijden

Hoe hiermee om te gaan? Heb vooralsnog geen punten toegekend.

Door: vd Berg | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 22:34 uur

@judkins

In de vraag staat wel '...beschermende maatregel...", wat echt iets anders is dan voorzorgsmaatregel.

Door: Jose Mastenbroek | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 11:13 uur

Ik heb iets geks: een leerling noemt maatregel 10 en maatregel 12. Heeft iemand enig idee waar dit vandaan komt??

Door: de Witt | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 11:44 uur

@ Jose Mastenbroek: de uitgangspunten groene chemie

Door: Jose Mastenbroek | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 15:07 uur

@ De Wit Ik ben er ook bang voor. Pure onzin dus

 

Door: Inge Roos | Datum: Zondag 26 mei 2019, 10:27 uur (Bewerkt op: 26-05-2019 10:29)

Valt het dragen van handschoenen onder het dragen van beschremende kleding (als maatregel bij H330)? Ik heb meerdere leerlingen die dat als antwoord geven.

 

** edtit: ik had het praatblaadje van de kringbespreking nog niet goed genoeg gelezen, daarin staat dat het goed gerekend mag worden **

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 26 mei 2019, 14:56 uur

En ik maar denken dat maatregel 10 en 12 uit de kamasutra komt....zeker in combinatie met die latex handschoenen...

 

Sorry José.