Vraag 24

Vraag 24

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 12 mei 2019, 20:40 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Kortstra | Datum: Donderdag 16 mei 2019, 14:44 uur

Veel leerlingen gebruiken E=hf om de energie van het foton te berekenen (want de 0,05 Mev zijn ze al weer vergeten). Hierdoor missen ze dus de 2de deelscore. Vraag is of dan nog wel het completeren van de berekening mag worden gegeven (is het niet een vereenvoudiging??)

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 09:56 uur

Ik zie niet in hoe ze dit dan überhaupt nog kunnen ocmpleteren. Verzinnen ze zelf dan een waarde voor f? Of gebruiken ze 1/25e? 

Door: Faas | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 11:16 uur

Bij mij doen ze dit helaas ook regelmatig, en ze vullen dan voor f 25 in, want 25 fotonen per seconde....

1e en 2e bolletje ben je dan kwijt, 3 en 4 kan je nog best halen. 5e vind ik een lastige. Het is niet een vereenvoudiging, en ze zijn al gestraft voor de foute start. Ik zou geneigd zijn om hem wel te geven.

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 12:12 uur (Bewerkt op: 17-05-2019 12:13)

een nieuwe ontwikkeling in de syllabus is ook dat de eenheid klopt.

maar hier hebben ze dan ook een energie ingevuld, dus dat klopt.

Ik heb alleen de eerste twee bollen weggehaald.

 

Door: Luc Orbons | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 15:45 uur

Dan ben je toch onjuiste antwoord componenten met elkaar aan het combineren, ergo geen completeerpunt m.i.

Door: Marc Prickaerts | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 19:34 uur

Ik begrijp om een punt te geven voor het omrekenen van de tijd naar seconde of visa versa (vierde bolletje). Echter staat ook in Binas genoteerd hoeveel seconden er in een jaar zitten, dat scheelt weer rekenwerk en krijg je met opzoeken dus ook al een punt. Het opzoeken had m.i. ook in het voorschrift erbij mogen staan bij het 4e bolletje.

Door: van Garderen | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 12:29 uur

@orbons

maar dat is niet wat er in het CV staat

er staat :"antwoordelementen foutief met elkaar gecombineerd zijn,"

dat is niet gebeurd, de elementen die de leerling heeft gebruikt zijn goed gecombineerd

er staat: "een onjuist antwoordelement een substantiële vereenvoudiging van de berekening/bepaling tot gevolg heeft."

Dat is de discussie waar het vaak over gaat, in de praktijk gebruiken wij dat argument als er meer aan de hand is dan in dit voorbeeld

Met jouw formulering zou je bij een fout bolletje al niet meer het laatste scorepunt kunnen toekennen. Als je in het CV bijlage 4, regel 2 leest, dan zie je dat dat niet de bedoeling is