Vraag 21

Antwoord:

Door: Bart Grendelman | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 11:55 uur

Ik heb nu een leerling die het volgende heeft gedaan:

P61146mβ-10+N60147d

 

Kan ik hier twee punten voor geven? Er staat niet een juist bèta-deeltje genoemd, dus vervalt het eerste bolletje. Voor β+ staat er wel het juiste product (o.b.v. kloppende atoomnummers) en de nucleonen links en rechts zijn gelijk.

Door: van Garderen | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 12:14 uur

ik zou 1 en 3 geven

Door: Bart Grendelman | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 13:00 uur

Oké, dankjewel :-)

Door: Erik van Beek | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 23:52 uur

ik heb een leerling en die schrijft rechts van de pijl alleen de 0 en de -1 op maar vergeet er een of β bij te zetten. 

hetzelfde heb ik met een leering die netjes uitkomt op 147 en 62  maar de Sm er vergeet bij te zetten. 

Wat te doen met deze situaties. Ik neig naar wel toekennen, de leerling weet hoe je een vervalsreactie opstelt. 

Door: Huub Franzel | Datum: Zondag 19 mei 2019, 20:41 uur

Het lijkt me dat als een leerling zaken vergeet op te schrijven, het altijd tot punten aftrek leidt. Een eenheid vergeten, is toch ook een punt eraf!

In het tweede geval kun je toch het 2e bolletje niet geven als er geen Sm staat. Had deze leerling geen Binas? of wist hij/zij niet waar je het kon opzoeken? De rest van de vervalreactie is zonder Binas te maken. Dus maar 2 punten waard.

Door: Jacco Dankers | Datum: Maandag 20 mei 2019, 11:38 uur

@ Grendelman

Volgens de landelijke vergadering mag beta+ ook, maar door het genoteerde minteken gaat dat in jouw voorbeeld fout. Ik weet niet of je zelf een typfout gemaakt hebt, maar in jouw voorbeeld is het aantal nucleonen ook fout, dus blijft er dan maar 1 punt over. 

Door: van Garderen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 14:38 uur

@dankers

Je hebt gelijk daar had ik overheen gelezen 3 dus niet

Door: van Garderen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 14:40 uur

@erik

Ja zonder Sm zeker een punt eraf, dit opzoeken hoort erbij

Ik zou het e of β symbool als schrijffoutje zien en ik zou het punt geven. Maar ik denk (en zie ook aan de reactie) dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Door: Silvio Rademaker | Datum: Dinsdag 28 mei 2019, 15:56 uur (Bewerkt op: 28-05-2019 16:03)

Bol3 luidt: "aantal nucleonen links en rechts gelijk" 

gaat dat alleen om de atoom massa's ? links 147 en rechts 147?

Kan bij de volgende notatie het eerste en laatste bolletje worden toegekend?

14761Pm -->   14760Nd  + 0-1e

NB lijkt heel erg op vraag van Bart Grendelman | Datum: Zaterdag 18 mei 2019, 11:55 uur

Toch voelt het een beetje raar om hier het laatste punt voor toe te kennen aangezien de onderste getallen niet kloppen. Wordt hier echt bedoeld dat er voor de nucleonen alleen naar de bovenste regel moet worden gekeken? 

Door: Faas | Datum: Dinsdag 28 mei 2019, 20:04 uur

Wat als een leerling SM rechts van de pijl ipv Sm heeft neergezet?