Vraag 24

Antwoord:

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Zondag 24 mei 2026, 16:35 uur (Bewerkt op: 24-05-2026 16:36)

Ik zat even kort na te denken over de massabalans stikstof.

1. Er gaat komt alleen stikstof bij R1 binnen via de ingevoerde lucht.
  2. Er gaat alleen stikstof uit via de koeler.
  3. In - uit moet 0 zijn anders krijg je ophoping.
  4. Oftewel alles uit de koeler moet worden gespuid anders krijg je ophoping. Geen recirculatie dus.

Maak ik nu een denkfout?

Door: Inge Roos | Datum: Zondag 24 mei 2026, 17:27 uur

@Arjen

Ja, je maakt de denkfout dat je aanneemt dat de totale hoeveelheid stikstof in het proces gelijk is aan wat er ingenomen wordt. In werkelijkheid wordt er een andere hoeveelheid rond gepompt. Zelfde geldt ook voor 2-MP natuurlijk.

De blackbox van het hele proces laat wel zien dat wat er aan N2 ingenomen wordt, ook weer uit gaat. Maar wat er in die blackbox gebeurd...  

Door: Jennifer Kayhan | Datum: Maandag 25 mei 2026, 13:01 uur

De leerling heeft 2 pijlen uit de koeler getekend waar op de beide pijlen staan stikstof en 2-MP, eentje gaat terug naar R1 en andere is de afvalstroom. Goed rekenen ?

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Maandag 25 mei 2026, 13:33 uur

Lijkt me wel, zolang de leerling maar niet impliceert dat alleen de stikstof wordt afgevoerd. Met beide stoffen bij beide pijlen zie ik geen probleem, dan is de afvoer op de koeler aangesloten in plaats van met een latere vertakking.

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Dinsdag 26 mei 2026, 18:26 uur

@ Arjan: ja je heb gelijk! Met de gegevens die in het examen staan....

@ Inge: als je alle ingewikkelde knoppen/rendementen/afval stromen bij in- en uitvoer va stfostromen e.d. mee gaat nemen heb je gelijk, maar in de wereld van de middelbare scholier moet het gewoon kloppen --> zie mijn klacht en reactie van examenlijn...

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Dinsdag 26 mei 2026, 18:29 uur

Nog een ander issue:

Ik heb een leerling die zowel voor propanon (C3H6O) en propeenoxide (C3H6O) de formules gebruikt.... 

In de opgave staat 'noteer de ontbrekende stoffen' en niet 'noteer de namen van de ontbrekende stoffen'. In het verleden stond meestal in een opmerking dat je beide kon gebruiken...

Ik geef de leerling maar het voordeel van de twijfel, benieuwd wat de 2e corrector hiervan gaat zeggen... 

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Dinsdag 26 mei 2026, 18:51 uur

En dan toch ook nog even over de recycling van 2-MP-ol en/of water.

In de opgave staat: 'houdt rekening met hergebruik van stoffen.....'

Dus heel mooi als 2-MP-ol en water worden gerecirculeerd naar R2 (dus niet naar de instroom van R2 waarbij ook nog MPHO staat....).

Dus ik vroeg mij af waarom bij de NVON dan staat recycling van 2-MP-ol en H2O kost bol 4? Ik zal vast niet de enige zijn, die pas bij het nakijken van deze vraag erachter komt dat 2-MP-ol en H2O vanaf S1 bystander stoffen zijn... duh... addertje... jammer voor die leerlingen die daar extra hun best voor hebben gedaan...