Vraag 04

Antwoord:

Door: Marjon van der Meulen-Aerts | Datum: Vrijdag 22 mei 2026, 19:40 uur (Bewerkt op: 22-05-2026 19:41)

@ Dorien: Volgens mij mag je daar geen punten voor geven: 1 punt voor het 1e bolletje, maar die gaat eraf omdat H2O aan beide kanten van de pijl staat, dus toch 0p.

Ben ook niet blij met hoe het nu staat, leerlingen die er niets van snappen en H2O per ongeluk erbij schrijven met een reactievgl die zowel in de atoom- als ladingsbalans fout is, scoren toch 1 punt. En leerlingen die H2O wegstrepen omdat hij aan beide kanten van de pijl staat, krijgen niks, dat voelt niet eerlijk. 

Door: Melanie Lips | Datum: Vrijdag 29 mei 2026, 21:11 uur

Hoi,

Ik heb toch nog een vraag met betrekking tot de gecorrigeerde versie van aanvulling 2 correctievoorschrift. Er staat namelijk nu dant we HCLO voor en O2 na de pijl mogen goedrekenen voor 1 punt, Ook al staat er geen H2O voor de pijl. Maar in het landelijke verslag staat HCL na de pijl levert nul punten op... Dit staat nu haaks op elkaar lijkt me. Moeten we ons nu houden aan de aanvulling op aanvulling 2 van CV of óók aan het landelijke verslag? Of vervalt nu de opmerking van het landelijke verslag?

Alvast bedankt voor de reacties.

Door: Marjon van der Meulen-Aerts | Datum: Zaterdag 30 mei 2026, 10:09 uur

@Melanie: Ik ga er vanuit dat de opmerking in het verslag na de tweede aanvulling nu niet meer geldt en dat je in geval van HCl het 1e bolletje wel kunt scoren. 

Door: Karel Theuws | Datum: Zondag 31 mei 2026, 13:30 uur (Bewerkt op: 31-05-2026 13:40)

Door de herziening van de eerste aanvulling, kan er voor een reactie: 2 HClO → 2 HCl + O2 gewoon 1 punt worden toegekend.