Vraag 13

Vraag 13

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 11:30 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Onno Beuving | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 08:27 uur

Kandidaat heet vanuit P een vector getekend langs werklijn A. Deze is alleen niet het gevolg van het juist ontbinden. Bullet 1 wordt niet toegekend, maar bullet 2? Het is niet consequent als het gevolg van het ontbinden. Jammer dat leerlingen hierdoor meteen 2 punten zouden verliezen. Graag jullie mening

Door: Arco Flikweert | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 08:35 uur

Ik heb één leerling die het ook zo gedaan heeft. Ik heb 1 punt gegeven o.b.v. bullet 3: de leerling heeft vanuit de getekende vector met juiste toepassing van de schaal de juiste waarde van de kracht berekend.

Door: Bryan Morsink | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 18:04 uur

Ik heb een leerling die alleen een (willekeurige) pijl in werklijn A heeft gezet. Heeft ook niet ontbonden. De gegeven kracht is consequent aan de lengte van de pijl via de krachtenschaal, de kracht zit niet binnen de 750 t/m 825N.

Ik vind dat deze leerling de essentie van de vraag compleet mis heeft en daarom geef ik er 0 punten voor.

Door: Harry Prins | Datum: Zaterdag 23 mei 2026, 14:31 uur

Mijns inziens: 1p want correctievoorschrift is leidend. De lengte van de pijl is correct omgerekend naar de grootte van de kracht in N. 

Door: Erik Keegstra | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 19:20 uur

Ik ben het met Bryan eens. Het 3e punt kan niet worden toegekend omdat het niet  binnen 750N en 825 N valt.
Bij het willekeurig tekenen van een pijl wordt de essentie van deze opdracht gemist.
Als iemand de lengte van de pijl goed had geschat en alleen een pijl had getekend die binnen de 750N en 825 N valt dan zou ik het punt wel toekennen.

Door: Erik Keegstra | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 19:26 uur

Ik zit nu een leerling na te kijken. Die heeft een pijl van 3 cm getekend en daarna 450N opgeschreven.

Je geeft de volgende uitwerking bij vraag 13
900 N : 2 = 450 N
450 : 150 = 3 cm.

Dit is niet de vaardigheid ontbinden van een kracht langs een werklijn. Dit is bij mij 0 punten.