Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 10:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 22:20 uur

Er zijn teveel leerlingen die ρ als dichtheid opvatten. Dat is natuurlijk compleet fout. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat de vraag verwijst naar een formule waarvoor de leelingen 2 pagina's terug moeten bladeren en vervolgens in de tekst (en niet in bulletpoints wat veel duidelijker is) uitleg staat over de grootheden. Dat zien leerlingen over het hoofd.

Maar wat als ze bij vraag 20 voor ρ=m/V ingevuld hebben? Dan straf je een leerling in feite 2x voor dezelfde fout.

Door: Thomas Breebaart | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 23:10 uur

@ Gerrit: Binnen één vraag straffen we inderdaad niet tweemaal voor eenzelfde fout. Maar een verkeerd inzicht moet in iedere vraag opnieuw afgestraft worden, helaas.
Ik stoor me overigens mij deze vraag vooral aan de technische tekst erboven. Compleet overbodig!

Door: Frank Wilbrink | Datum: Zaterdag 30 mei 2026, 21:41 uur

Ik heb ook best wat leerlingen die dichtheid pakken, ik weet niet of dat aan het leeswerk ligt, bij de formule voor de weerstand van een draad is dat ook iets dat hardnekkig verkeerd blijft gaan. 

Ik heb helaas ook veel leerlingen die een verkeerde eenheid noteren (bv. cm). Stom natuurlijk, ze moeten beter weten, maar er staat bij formule (1) ook niet gegeven in welke eenheden dat ingevuld moet worden. Normaal is dat altijd wel zo bij een gegeven formule waarbij je moet rekenen (bv CE-2 2025 vraag 21). Zou dit niet gegeven moeten worden?