Vraag 18

Vraag 18

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 10:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Dennis van Straalen | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 13:27 uur

Wanneer wordt hier het gebruik van de formule goedgerekend?
Als deze is opgeschreven? Hoeft immers geen waarde ingevuld te worden.
En is dan rho = ... voldoende?

Door: Thomas Breebaart | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 14:29 uur (Bewerkt op: 27-05-2026 14:30)

volgens de vakspecifieke regels:
"...en met deze formule een relevante bewerking of redeneerstap is uitgevoerd."

Of het omschrijven van rho=... naar R=... nou echt een relevante stap is, daar kun je helaas over discussieren. Echter, de belangrijkste stap is het substitueren van A=xd, maar dat krijgt al een eigen bolletje. Ik neig ernaar wel R=... te willen zien voor bol 1.

Door: Michel Feron | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 16:35 uur

Een afleiding op basis van eenheden is volgens mij niet juist?

Kan het eerste Bolletje dan nog wel?

Door: Michel Feron | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 16:39 uur

ΩOhm=ohm.mm

Door: Frank van Rhijn | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 20:48 uur (Bewerkt op: 27-05-2026 20:48)

Voor het eerste bolletje: als er 'iets' met de formule gedaan wordt geef ik een punt. Bij omzetten naar R=... doe ik dat ook, dat is namelijk het begin van de afleiding.

Sommige leerlingen schrijven de formule op en leggen in woorden uit waarom deze gelijk is aan Rvw=p/d. Ook als de uitleg helemaal fout is, hebben ze wel 'iets' met de formule gedaan, wat goed is voor bol 1.

Door: Niels Arts | Datum: Donderdag 28 mei 2026, 09:19 uur

Ik loop daar ook tegen aan. Maar in de regels staat niet dat het goed is als er 'iets' mee wordt gedaan, maar wanneer er een " relevante bewerking of redeneerstap is uitgevoerd". Daar is inderdaad erg weinig ruimte voor binnen deze en de volgende opgave.

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Donderdag 28 mei 2026, 10:20 uur (Bewerkt op: 28-05-2026 10:23)

de formule omzetten naar R= lijkt mij voldoende gebruik formule 

Door: Wouter Vernhout | Datum: Vrijdag 29 mei 2026, 10:50 uur

Omschrijven naar R=... is een relevante omschrijving, want de formule die moet worden afgeleid begint met R=... . 

Dus bol 1 kan zonder twijfel.

Door: Daan Weyler | Datum: Vrijdag 29 mei 2026, 15:33 uur

ik neem aan dat verkeerd omschrijven naar R= rho.A/l het eerste bolletje doet vervallen? of kan dit onder het completeer puntje komen te staan?

en wat met niet expliciet opschrijven van A=x.d, dus R=rho.l/A=rho/d