Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 10:54 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Linnenbank | Datum: Dinsdag 26 mei 2026, 20:16 uur (Bewerkt op: 26-05-2026 21:01)

In de ruimte zijn links en rechts niet gedefinieerd. Alle rotatievarianten van 1 zijn wat mij betreft mogelijk, afhankelijk van de orientatie van de sateliet. Al geeft de foto wel houvast voor de orientatie. Ik vermoed dat de leerlingen daar geen probleem mee hebben. Was zelf tijdens het lezen van de vraag getriggert door dat 'rechts' maar dat is omdat ik veel in 3D modelleer, denk ik. 

Andere correcte redenering: de hoek SO-Venus-zon is (iets) minder dan 90 graden, dus is (iets) meer dan de helft belicht.

Door: Geert van Schepen | Datum: Woensdag 27 mei 2026, 13:11 uur (Bewerkt op: 29-05-2026 14:04)

@Linnenbank,

Als een leerling bij figuur 7 uitgaat van een geroteerde camera bij de Solar Orbiter, zouden figuren 5 en 6 dan ook niet geroteerd beschouwd moeten worden? Wellicht bedoel je dit m.b.t. de foto. Al zijn de consequenties daarvan mij nog niet helemaal duidelijk, ook i.v.m. een beeld dat bij lenzen op de kop staat, en hoe onze hersenen omgekeerde beelden weer 'recht' zetten. Toevoeging: aangezien de kwestie hier links/rechts is doet een spiegeling zoals ondersteboven er niet toe.

Ik denk wel dat als een leerling uitlegt dat hij een rotatievariant beschouwt dat je de punten dan wel mag geven. Maar ik denk niet dat je zo'n leerling tegenkomt.