Vraag 08 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
10:53 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Frank van Rhijn
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
16:34 uur
Gebruik van factor 12. Als een leerling 'iets' vermenigvuldigd of 'iets' deelt door 12, is dit bolletje dan behaald? Een fout in deze wordt namelijk afgestraft in de completeerpunt. Zie vakspecifieke regels 3.2. |
||
|
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
16:42 uur
lastig want als ze het niet gebruiken missen ze beide bolletjes eerst bullet 3.2 wel een zware straf bij deze opgave want de tekening zet je op het verkeerde been daarin zitten geen 12 staafjes. met name dyslecten gaan hier de mist op in want die gebruiken de figuur vooral. |
||
|
Door: Frank van Rhijn
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
16:49 uur
Als ze factor 12 niet gebruiken kan de completeerpunt nog wel. Dat zie ik niet als vereenvoudiging. Maar als ze hem verkeerd inzetten, is dan de completeerpunt weg, of het tweede bolletje? Ik verwacht het completeerpunt. |
||
|
Door: Martijn Hoogland
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
22:47 uur
bol4: "significantie" |
||
|
Door: Thomas Breebaart
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
23:03 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 23:04)
@Martijn. Volgens mij moet voor het significantiepunt het gegeven antwoord wel enigzins betrekking hebben op de vraag. Is er een slechte poging gedaan om een oppervlakte te bepalen gebruikmakend van waardes uit de opdracht, dan kan op basis hiervan dit punt wel gegeven worden. Zomaar een sommetje opschrijven is niet voldoende. |
||
|
Door: Antoon Vreeker
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
23:12 uur
De eerste zin: Dit staat toch juist in VSR2.1? Ja, het is wel een substantieel deel, ze missen namelijk een deel van de berekening die er wel echt bij hoort. Het gedeelte tussen haakjes van VSR2.1 verwijst ernaar dat er twee punten afgetrokken worden voor het vergeten van de factor 12. Tenminste zo lees ik hem. |
||
|
Door: Kevin Vos
|
Datum:
Donderdag
28
mei
2026,
08:44 uur
(Bewerkt op: 28-05-2026 08:45)
@Frank, het scorepunt voor het gebruik van factor 12 impliceert dat de handeling juist wordt verricht. Wanneer een leerling dit vermenigvuldigt met 12 in plaats van deelt door 12 raakt de leerling het scorepunt voor het gebruik van factor 12 kwijt. Zie ook de vakspecifieke vragen over het toepassen van factor 2 bij de veelgestelde vragen: Veelgestelde vragen | 2026 | Examenblad.nl. Daar staat het netjes toegelicht. Alleen rekenfouten worden in het completeren aangerekend, het verkeerd toepassen van factor 12 niet, dat kost de leerling echt het 2e scorepunt. |
||
|
Door: Wouter Vernhout
|
Datum:
Donderdag
28
mei
2026,
16:10 uur
(Bewerkt op: 28-05-2026 16:12)
@Antoon Ik zit met dezelfde vraag. Ik neig toch wel naar het completeerpunt, want de moeilijkheid van de opgave zit hem voor de leerlingen al in het rekenen met een formule met 5 variabelen. Het ontbreken van de factor 12 stap vind ik in dat licht niet een substantiële vereenvoudiging.
Aan de rest die twijfelt of ze het punt mogen geven voor de factor 12. Hier staat een veelgestelde vraag over op Examenblad.nl:
Natuurkunde: In het correctievoorschrift staat ‘toepassen van de factor 2’. De kandidaat past de factor 2 toe, maar niet op de juiste wijze. Mag ik de deelscore toekennen?Nee. De deelscores impliceren dat de handeling juist wordt verricht. Alleen een eventuele rekenfout wordt niet via de betreffende deelscore, maar via het ‘completeren verrekend. Voorbeeld: Er staan twee identieke draden in serie. Voor de berekening van de weerstand moet de weerstand van één draad vermenigvuldigd worden met twee. De kandidaat deelt echter door twee. De deelscore voor het toepassen van de factor 2 mag hier niet worden toegekend. Wanneer de kandidaat vermenigvuldigt met twee, maar daarbij een rekenfout maakt, kan de deelscore wel worden toegekend en vervalt de deelscore met ‘completeren’.
|
||