Vraag 04 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
10:44 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
01:40 uur
Is er ook een marge voor de horizontale component van Fz? |
||
|
Door: Verhoeven
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
06:44 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 06:49)
Het is een 'toon aan'-vraag, waardoor het (minimale) antwoord er al is. De marge zit al enigzins in het woord 'minimaal'. De opmerking in CM biedt dan ook die ruimte, lijkt me. |
||
|
Door: Verhoeven
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
06:49 uur
Beetje muggenziften, ik weet het. De eenheid 'N' is bij het completeren niet noodzakelijk i.v.m. 'toon aan'-opdracht. In CM zou de eenheid dan dus tussen haakjes moeten staan. |
||
|
Door: Vorselman
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
07:54 uur
Ik heb een aantal leerlingen die het eerste bolletje verprutsen maar wel een kracht vinden die totaal niet klopt. Vervolgens gebruiken ze Fz=mg en de schaalfactor en bepalen ze op basis van hun eigen getekende kracht wel een eindantwoord. In mijn ogen genoeg voor completeren. Mee eens? De constructie is 1 punt waard en dat wordt al afgestraft bij bolletje 1, de rest wordt er niet makkelijker op dus de rest van de vraag is niet significant vereenvoudigd. |
||
|
Door: Martijn Hoogland
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
08:54 uur
veel van mijn leerlingen slaan de constructie over, bol1 weg; sommige leerlingen concluderen ook nog dat de schaalfactor van 0,26 wel ongeveer de gevraagde 0,3 N lijkt. Als ik deze leerlingen maar 1 punt geef (alleen bol2) voelt het alsof het niet doorzien van de constructie ze de rest van de bollen kost? De vraag is sterk vereenvoudigd dus completeerpunt weg swat, maar ik voel de behoefte om bol3 '... schaalfactor...' wel te geven, waar moeten deze leerlingen die anders op 'toepassen'? |
||
|
Door: Jeroen Zomer
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
11:16 uur
@Martijn. Ik kom ze nu ook tegen. Mijn gevoel is het met je eens maar in CV staat 'toepassen van schaalfactor' dus dat is wel duidelijk. Jammer dat in CV niet staat 'bepalen van schaalfactor'. Ik ben bang dat ik ze nu geen punt kan geven voor toepassen van schaalfactor tenzij er een aanvulling komt. |
||
|
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
12:00 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 12:00)
En wat te doen met de rekenwonders die de hoek opmeten en het uitrekenen (Fzsin(15))kun je dan toch alle punten behalen? bv bepalen hoek een bolletje en berekening een bolletje. ipv constructie en schaalfactor |
||
|
Door: Huub Franzel
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
12:38 uur
@Vorseman: bol 1 voor de constructie van de component kan b.v. niet netjes gedaan zijn (niet goed evenwijdig o.i.d.) dan is bol 1 wel te scoren maar vervalt bol 4. Bij een compleet rare/foute tekening en men meet daar een lengte van etc. vervalt bol 1 èn bol 4 lijkt me. @Ellen: zie ik ook (voormalig 5V) en is helemaal goed (gebruik F=Fz·sin(α) met α=15° +/- 1°) |
||
|
Door: Wouter Vernhout
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
14:27 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 14:28)
@ Verhoeven: Als eenheid in het CV niet tussen haakjes staat, moet die genoteerd zijn. @Ellen: Er staat niet in de vraag dat de leerling het moeten bepalen met behulp van een constructie. Dus hoeken en sinus toepassen is een goede alternatieve oplosstrategie. Je zou dan 'bepalen hoek' kunnen doen als bol 1 en 'juist gebruik van sinus' als bol 3, bijvoorbeeld.
Veel van mijn leerlingen berekenen met de schaal hoe lang Fz// zou moeten zijn en tekenen die dan in. Bol 4 weg, lijkt me duidelijk: de leerling past een cirkelredenering toe (officieel valt dat denk ik onder foutief combineren antwoordelementen). Ipv aan te tonen dat het 0,3 N is, gaan ze er op voorhand al van uit. Maar als zij vervolgens juist Fz// intekenen met die berekende lengte: heb je dan nog bol 1? Zelf neig ik naar niet. Er is immers niet geconstrueerd. En wat te denken van de schaalfactor: die is weliswaar niet gebruikt om van een lengte naar een kracht te gaan, maar andersom, maar is wel juist toegepast: heb je dan bol 3? Ik neig dan hier weer naar wel. Trouwens wel heel goedkoop om Fz=mg hier een heel punt voor te geven. Daar mazzelen de leerlingen maar mee. |
||
|
Door: Wouter Vernhout
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
14:38 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 14:57)
Moeten we hier nou rekening houden met significantie? Zie vakspecifieke regels 3a: "Significantie wordt (...) beoordeeld als: (...) de vraag betrekking heeft op een gegeven waarde waarvan de juistheid aangetoond moet worden." Leerlingen moeten aantonen dat de kracht minimaal 0,3 N is. Is dat hetzelfde als aantonen dat 0,3 N juist is? |
||