<title>NVON</title>
Ben je gefascineerd over wat er zich in de hoofden van leerlingen afspeelt? Waarom zijn sommige concepten zo moeilijk aan te leren? Waarom hebben leerlingen misconcepten die moeilijk af te leren zijn? Door mee te werken aan dit project krijg je de tijd je hierin te verdiepen en draag je bij aan een goede ontsluiting van deze kennis aan alle biologie docenten.
De kennisbank misconcepten in de biologie geeft sinds 2009 een mooi overzicht van de reeds bekende misconcepten. Deze kennisbank van de Open Universiteit werd echter niet onderhouden. Samen met ICLON (Universiteit Leiden) en het Freudenthal instituut (Universiteit Utrecht) heeft de NVON een project opgezet om de kennisbank nieuw leven in te blazen. De huidige kennisbank is hier te vinden.
Dankzij een subsidie van Impuls Open Leermiddelen kunnen we de kennisbank een grote update geven. De bestaande inhoud wordt kritisch doorgelicht en aangevuld vanuit de praktijkkennis van docenten en literatuur. We zorgen hierbij voor goede meta-data en vindbaarheid. We laten de items aansluiten bij het nieuwe curriculum voor biologie en vullen ontbrekende items aan. Daarnaast koppelen we de onderwerpen aan bruikbaar lesmateriaal om de leerlingdenkbeelden effectief aan te pakken in de les.
Dit project werkt samen met het project Diagnostische vragen waarbij meerkeuzevragen worden ontwikkeld bij de meest hardnekkige misvattingen om snel formatief te handelen. Wat we daar in uit de praktijk leren over misvattingen bij leerlingen willen we beter theoretisch doorgronden en aanvullen met bruikbaar lesmateriaal.
Aanmelden of vragen stellen kan bij Sofie via sofie.faes@nvon.nl